Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

OHL entra al grup català, que fa un salt al Brasil i esdevé líder mundial de peatges

La constructora de Florentino Pérez surt d'Abertis

La constructora espanyola OHL compra el 10% d'Abertis, que es queda amb el negoci de la família Villar Mir al Brasil i Xile. ACS, de Florentino Pérez, es desfà d'una participació històrica.

Abertis ja té la presa que feia mesos que buscava. El grup d'infraestructures participat per La Caixa va tancar dimarts un acord amb el grup constructor espanyol OHL, segons el qual assumeix les autopistes de la constructora al Brasil i Xile i es converteix en la primera concessionària del món de vies de peatges, per davant de la fins ara intocable Vinci.

Després de dos anys de crisi econòmica dedicats principalment a la consolidació de les participacions i a la captura d'eficiències, el grup dirigit per Francisco Reynés afronta una operació -encara subjecta a les preceptives autoritzacions per part de les autoritats públiques- que ronda els 3.000 milions d'euros i que li reportarà, ja aquest mateix any, mil milions d'euros més de facturació i 480 milions d'euros addicionals d'Ebitda (resultat brut d'explotació).

Abertis assumirà amb la integració d'OHL Brasil un deute de 530 milions d'euros.

L'objectiu final d'aquesta estratègia és evident: reduir la dependència geogràfica del grup de la castigada Europa, principalment en favor dels mercats emergents i dels Estats Units (al setembre es va adjudicar dues autopistes a Puerto Rico, estat lliure associat als Estats Units).

Amb la incorporació dels 3.227 quilòmetres del Brasil i els 342 quilòmetres de Xile, Abertis suma una xarxa d'autopistes global de 7.500 quilòmetres. Els seus ingressos a Espanya -l'únic mercat on els ingressos per peatges encara registren caigudes continuades- passaran de representar el 44% al 33%.

Estructura de l'operació

Abertis, ACS i OHL van anunciar ahir al vespre a la CNMV un acord segons el qual la constructora de la família Villar Mir passarà a controlar el 10% d'Abertis que fins ara mantenia ACS.

El grup constructor presidit per Florentino Pérez, que ja va vendre el 15% de la concessionària al fons britànic de capital risc CVC el 2010, es desprèn de les seves accions a Abertis per fer front a les seves dificultats financeres. Fa només una setmana va haver de vendre un 3,7% d'Iberdrola -la font de tots els seus maldecaps financers- amb unes minusvàlues de 540 milions.

ACS ha venut el 10% d'Abertis per 875,3 milions d'euros, amb una plusvàlua estimada abans d'impostos de 165,1 milions d'euros.

Participació històrica

La companyia es desfà així d'una participació històrica, ja que va contribuir a fundar Abertis l'any 2003 a partir de la fusió d'Áurea (ACS) i Acesa (La Caixa).

OHL se situa com a tercer accionista d'Abertis, per darrere de La Caixa (28%) i CVC (15%). El grup d'infraestructures amb seu a Barcelona va registrar uns ingressos de 3.915 milions d'euros durant l'any passat i va obtenir un benefici net de 720 milions.

Abertis reparteix la seva activitat entre les autopistes, la gestió aeroportuària i les telecomunicacions. Segons va explicar ahir el conseller delegat, Francisco Reynés, en un col·loqui a l'escola de negocis Esade, el principal focus de creixement de la companyia en el futur és el continent americà, des del Canadà fins al Brasil.

Més continguts de