CONSUM
Economia 19/02/2016

Petroli barat? Més marge per a les benzineres

La CNMC alerta que la benzina només cau un 2% a Espanya mentre que baixa un 8,5% a fora

Xavier Grau
2 min
El marge brut que calcula la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència és el que inclou el benefici de l’operador, partides com són la distribució i i el cost logístic, i el manteniment de les estacions de servei.

BarcelonaEl preu del petroli als mercats internacionals ha caigut a menys d’una tercera part del que valia fa un any i mig, però això no s’ha traduït en la mateixa proporció en la butxaca dels consumidors espanyols. Al desembre, per exemple, el preu del petroli va caure un 15%. Això va provocar un descens del 8,5% en el preu de la benzina als mercats internacionals de referència, mentre que a Espanya el preu només va baixar un 2%, segons l’últim informe mensual de supervisió de la distribució de carburants elaborat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Una nova constatació dels anomenats efecte coet i efecte ploma, que estableix que quan el petroli puja el preu de la benzina es dispara ràpidament. En canvi, quan el preu del petroli cau, els preus dels carburants baixen lentament, com ho faria una ploma.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons Competència, la raó que explica aquest lent descens és en bona part que els distribuïdors de carburants han augmentat els seus marges. L’organisme assegura que el mes de desembre passat, al qual es refereix l’informe, el marge brut per litre de benzina dels distribuïdors va augmentar un 5% respecte al novembre, 18 cèntims d’euro per litre. En el cas del gasoil, el marge brut va créixer un 9%, una xifra que significa 18,6 cèntims per litre.

Segons les dades de la CNMC, la cotització internacional de la benzina de 95 octans es va reduir al desembre un 8,5% (2,86 cèntims per litre). A Espanya només va baixar un 2%, per tant, 6,5 punts percentuals menys que la mitjana internacional. En el cas del gasoil, la baixada del preu internacional de referència va ser del 20,8%, mentre que a Espanya només va baixar un 6%, és a dir, 14,8 punts percentuals menys.

Les principals companyies de distribució són, a més, les que tenen preus més alts. Segons Competència, els carburants amb preus més alts al desembre es trobaven a les benzineres de BP, seguides de les de Cepsa en el cas de la benzina 95 i les de Repsol en el cas del gasoil. Aquestes companyies, que tenen capacitat de refinament a Espanya, tenien preus més alts que altres marques amb xarxes destacades, però que no tenen refinament, com Galp i Disa. Els preus dels carburants més barats es podien trobar als operadors independents i als hipermercats.

Segons la CNMC, les benzineres independents al desembre oferien un preu de 3,3 cèntims per litre més barat que les benzineres de les xarxes en el cas de la benzina 95, i 3,5 cèntims per litre en el cas del gasoil.

L’estudi, a més, destaca que Catalunya tindria els preus dels carburants més barats de l’Estat si no fos pel tram autonòmic de l’impost sobre hidrocarburs. Feta l’anàlisi de tot el 2015, Lleida és la demarcació amb la benzina 95 més barata si s’exclouen els impostos, seguida de Girona i Barcelona, mentre que Tarragona ocupa el sisè lloc. En el cas del gasoil, Lleida també és la demarcació on és més barat. Barcelona és la tercera província, Tarragona la cinquena i Girona la setena.

Però un cop comptabilitzats tots els impostos el rànquing canvia. En el cas de la benzina 95, Lleida baixa al lloc 20, Girona al 21, Barcelona al 22 i Tarragona al 26. En el cas del gasoil, Lleida baixa al lloc 13, Barcelona al 19, Tarragona al 22 i Girona al 27.

stats