Economia 25/03/2014

Les empreses exportadores alerten que les possibilitats de créixer a fora s'esgoten

La competència creixent al món fa que les empreses rebaixin les expectatives per al 2014, segons un estudi de la patronal Amec

Elena Freixa
2 min
El sector que més va augmentar les exportacions va ser el de l'automòbil. A la foto, contenidors al port de Barcelona.

BarcelonaLa contribució de les exportacions a la recuperació econòmica a Espanya trontolla, ja que les vendes de les empreses al món, tot i créixer, ho fan més discretament que anys enrere. Aquesta és la percepció que recullen les empreses exportadores que formen part de la patronal Amec en l'informe anual del 2013 presentat aquest dimarts a Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Si l'any 2012, les exportacions van aportar un 2,5% al creixement del PIB, l'any passat aquest percentatge va reduir-se en un punt percentual. L'exportació va créixer un 6,5% el 2013, força per sota del que s'havia previst quan va començar l'any.

Per al 2014, la perspectiva no és millor ja que només sis de cada deu empreses compta amb millorar les exportacions respecte l'any passat. "Tindrem feina per mantenir els nivells actuals", ha dit el president d'Amec, Manel Xifra. El creixement previst per les 250 empreses d'Amec és del 7,8% per aquest any.

La creixent i agressiva competència exterior és un dels factors que explica perquè a les empreses d'Amec (dos terços de les quals són catalanes) els costarà més obrir-se camí a l'exterior per incrementar les seves vendes. Segons Xifra, els augments de dos dígits de les exportacions d'anys enrere es van donar perquè es partia d'un nivell molt baix després de la crisi global del 2009 i 2010.

Un cop s'ha produït la remuntada a l'exterior, les empreses ho tenen més difícil per esgarrapar quota de mercat al món. Sobretot perquè no estan soles, ha recordat Xifra, que ha assenyalat no només les potències europees sinó també països asiàtics com una forta competència.

A l'Àsia, precisament, és on les empreses exportadores tant catalanes com espanyoles tenen un posicionament "clarament millorable". Tot i anar-se diversificant poc a poc, el 57% de les vendes a l'exterior es queden a la UE, mentre que l'Amèrica Llatina és la segona destinació, amb un 11,8% i l'Àsia no arriba al 6%.

Imatge de la 'marca Espanya'

L'Amec, que agrupa pimes exportadores de Catalunya i de la resta de l'Estat en sectors principalment de béns d'equip i tecnològics, percep una millora de la percepció d'Espanya als ulls de l'estranger. "Ja no hi ha el risc país que havíem notat anys enrere", ha corroborat Xifra.

Malgrat tot, ha reconegut que no ajuda a la millor imatge exterior la crisi política i els casos de corrupció que es donen i amb què s'acaba identificant Espanya.

Preguntat sobre el procés sobiranista català, Xifra ha argumentat que potser costa d'entendre en alguns cercles, però que en cap cas és una font de temor a l'exterior. "No afecta a la imatge perquè assumeixen que el procés, d'una manera o altra, avançarà", ha dit.

stats