Publicitat
Publicitat

El sector del comerç manté unes bones expectatives per aquest Nadal i confia assolir un lleuger increment de les vendes

El sector del comerç manté unes bones expectatives per aquesta campanya de Nadal, durant la qual confia assolir un lleuger increment de les vendes, i deixar enrere les pèrdues del 5% registrades el 2009. L'Associació Catalana de l'Empresa Familiar de venda al detall (Comertia) i també les associacions dels eixos comercials, especialment el sector del tèxtil, preveuen facturar entre un 1% i un 3% més. Mentre que les grans superfícies comercials (Anged) preveuen créixer un 2% i el sector joguines, un 1%. La crisi econòmica però manté els preus estancats, cosa que fa preveure una facturació similar a la del 2009, i fa caure un 20% les contractacions de reforç, que es redueixen, a més, en durada i horari.

El sector del comerç és un dels més afectats per la crisi econòmica. La caiguda del consum per la desconfiança dels ciutadans ha fet perdre al sector uns 50.000 llocs de treball des del 2008, segons dades de la Confederació del Comerç de Catalunya.

L'entitat però, manté unes bones expectatives per aquesta campanya de Nadal, en què confia augmentar lleugerament el volum de les vendes com va passar el 2008, trencant la tendència a la baixa registrada el Nadal passat, en què es van perdre un 5% de les vendes. El sector, amb més de 100.000 botigues i 325.000 treballadors i treballadores arreu de Catalunya, concentra en aquestes dates entre el 20% i el 25% de les vendes de tot l'any. Bones expectatives de venda

L'Associació Catalana de l'Empresa Familiar de venda al detall (Comertia), que engloba establiments comercials però també d'hostaleria i restauració mitjans i grans, preveu un creixement de vendes d'entre l'1% i el 3% per aquesta campanya de Nadal.

També són optimistes les previsions dels Eixos Comercials, el comerç de proximitat preveu superar les vendes entre un 2 i un 3% respecte l'any passat, segons dades del Consorci de Comerç, Artesania i Moda. Destaquen, entre d'altres factors, la bona arrencada que ha tingut la temporada gràcies a una climatologia més favorable.

L'arribada del fred abans sumat a l'encesa de les llums de Nadal han fet que els consumidors sortissin abans al carrer i avancessin les compres respecte la temporada anterior.

Un percentatge similar és el que preveuen les grans superfícies comercials, que durant la campanya nadalenca acostumen a fer el 23% del total anual de les vendes.

Amb els establiments comercials oberts els dies 6 i 8 de desembre, pel pont de la Puríssima, i els diumenges 12 i 19 d'aquest mes, el sector preveu fins al gener un increment de les vendes del 2% respecte l'any passat, segons dades de l'associació Anged Catalunya, entre les que s'inclou grans empreses de distribució com El Corte Inglés, el Grup Eroski, l'FNAC, l'Ikea o el Carrefour, entre d'altres.

El sector de les joguines, per tractar-se d'un mercat vinculat als més petits de la casa, és un dels que millor està passant la crisi econòmica. Malgrat que els pares i les mares no redueixen la despesa en comprar regals per als més menuts, o fins i tot l'augmenten, aquesta es destina sobretot en productes més econòmics i ofertes.

La crisi ha fet que, sobretot, es comprin productes de menys de 50 euros, segons destaca Sergi Pastor, president del Clúster de l'Infant de Catalunya. El fet que tinguin sortida els productes més econòmics, fa preveure al sector augmentar les vendes al voltant d'un 1%, malgrat que el marge de beneficis continuarà sent molt ajustat.

El comerç per Internet, en augment

Precisament la recerca d'ofertes i preus més econòmics fan del comerç per Internet, un dels més beneficiats en aquestes dates. Els clubs privats de venda online és el sector que genera més activitat comercial, malgrat la crisi. Segons un estudi recent de la consultora Xperience Consulting, el 77% dels usuaris d'Internet realitzarà les seves compres nadalenques a través de la xarxa.

I gairebé el 95% d'aquests, consultaran informació sobre el producte que els interessa a través d'Internet abans de fer la compra. Segons l'estudi, la facilitat d'ús i la claredat de la informació són els aspectes més valorats pels usuaris a l'hora de decidir-se per una pàgina web o una altre.

Així, per exemple, Privalia, empresa líder del sector a l'Estat, preveu vendre durant aquestes festes al voltant de 50.000 productes al dia, sis vegades més de l'activitat habitual de la resta de l'any, que se situa al voltant de 8.000 productes el dia.

A banda, preveu incrementar la plantilla fins a un 20% durant la campanya, per cobrir principalment llocs del centre de logística. L'empresa, que opera a Espanya, Brasil, Itàlia i Mèxic, va tancar el 2009 amb una facturació de 60 MEUR, tres vegades més que l'any anterior, i preveu tancar aquest 2010 amb un resultat de 140 MEUR. Les contractacions nadalenques cauen un 20%

La crisi econòmica i els seus efectes en el comerç però han fet reduir les contractacions de reforç nadalenques. Les ofertes laborals per aquesta campanya disminuiran gairebé un 20% respecte el 2009, segons dades del portal líder en la cerca de feina Infojobs.net.

Mentre que les grans superfícies preveuen reforçar les plantilles al voltant d'un 15%, el comerç petit i mitjà ajustarà la plantilla en poc més d'un 1%, buscant especialment per aquests dies el suport de la família.

Si en els 'bons anys', el sector contractava plantilla extra a partir del mes de novembre, per preparar l'arribada del nou gènere de cara a la punta de les vendes de Nadal, fins a ben entrat el gener; ara les contractacions s'escurcen a poques setmanes, explica Ginés López, responsable de comunicació de la Federació de comerç, hostaleria i turisme de CCOO.

D'aquesta manera hem passat de 'contractes temporals d'entre dos i tres mesos d'altres enrere, a contractacions reduïdes a poc més d'un mes o vint-i-pocs dies', afegeix. Però els contractes, a més de reduir-se en durada es redueixen també en horari. 'En la majoria dels casos es contracta persones per als llocs d'atenció al públic i la línia de caixes' amb jornades reduïdes per adaptar la seva feina als pics de venda, explica López.

Malgrat que la demanda per ocupar aquests llocs de feina s'ha ampliat -segons estudis recents, la crisi ha fet pujar la mitjana d'edat dels aspirants i ha diversificat el seu perfil-, les empreses 'sempre acaben agafant el mateix tipus de treballador', explica el representant sindical. Un perfil que es correspon, afegeix, en dones joves al punts de venda i homes, també de mitjana edat, a tasques de logística.

Caiguda dels preus

Amb tot, no es preveu encara una recuperació destacada dels preus. La crisi econòmica continua fent estrall en aquest factor. Així, si bé es preveu que les tarifes en el sector de l'alimentació es mantindran estables durant aquestes festes, el sector tèxtil i l'electrònica del consum, mantindran els seus preus un 10% més barats; mentre que el sector de les joguines ho farà entre un 15 i 20%, respecte el 2009, segons dades de la Confederació del Comerç de Catalunya.

Més continguts de