AUTOMOCIÓ
Economia 23/04/2016

La factura del Dieselgate: Volkswagen provisiona 16.200 M€

L’escàndol deixa la marca amb pèrdues per primer cop en 15 anys

Elena Freixa
2 min
Matthias Müller, conseller delegat de Volkswagen, té l’encàrrec de fer remuntar els resultats de la companyia.

BarcelonaEl Dieselgate arrossega el grup Volkswagen a les seves primeres pèrdues anuals en 15 anys. El grup automobilístic va tancar el 2015 amb 1.582 milions de pèrdues netes en comparació amb els 10.800 milions que havia guanyat l’any anterior. El motiu dels números vermells són les provisions extraordinàries que ha fet el grup per fer front als costos del trucatge massiu de motors dièsel. Les despeses extraordinàries de l’any passat sumen 16.900 milions d’euros, dels quals 16.200 corresponen a les provisions realitzades pel Dieselgate, segons va explicar el grup ahir.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El gegant alemany va facturar 213.292 milions, un 5,4% més respecte al 2014, però les vendes en nombre de vehicles van caure un 2% i es van situar en 9,93 milions d’unitats. El consorci Volkswagen ja va registrar les primeres pèrdues trimestrals a l’octubre, quan va començar a perfilar-se que els costos per arreglar el trucatge serien alts. El resultat operatiu de la multinacional va reflectir pèrdues de més de 4.000 milions, en comparació amb els 12.600 milions positius del 2014.

El president de Volkswagen, Matthias Müller, va defensar que l’empresa està en forma malgrat que les provisions per afrontar les conseqüències del cas del dièsel emmascarin els resultats. “L’actual crisi té un gran impacte en la posició financera i per això estem recorrent als nostres recursos propis”, va dir en un comunicat. De fet, Volkswagen va donar a conèixer els resultats anuals per sorpresa. La presentació oficial a Wolfsburg estava prevista per dijous que ve, 28 d’abril, quan la cúpula té previst fer una roda de premsa.

La setmana passada, l’alta direcció del grup Volkswagen ja va anunciar la seva intenció de retallar-se el sou. El comitè executiu i el consell de supervisió del fabricant van anunciar el gest per sumar-se al pla de contenció de costos que ha engegat el fabricant automobilístic per fer front a les conseqüències econòmiques i d’imatge que els suposarà el Dieselgate. La reducció salarial serà d’un 39% de la part variable.

Pel que fa a les previsions per al 2016, el grup no descarta noves baixades de la facturació de fins a un 5%, encara que les matriculacions se situaran aproximadament en el mateix nivell que l’any passat. Volkswagen calcula que el marge operatiu se situarà entre el 5% i el 6%.De moment, als EUA el fabricant ja ha començat a gratar-se la butxaca per evitar el judici. Aquesta setmana va anunciar al jutge que està disposat a recomprar més de 480.000 vehicles afectats i que compensarà els clients. La suma de les indemnitzacions pot vorejar els 5.000 dòlars per cada vehicle trucat, segons va avançar Die Welt.

La solució per als compradors europeus avança més lentament i, de moment, sense gestos d’indemnitzacions del fabricant. Aquesta diferència de tracte ja ha aixecat crítiques del defensor del consumidor alemany i de la mateixa Unió Europea, que exigeix al grup que no faci diferències entre afectats.

Nova polèmica a Alemanya

La publicació dels resultats va coincidir ahir amb una nova polèmica per les emissions. Els fabricants Audi, Porsche, Mercedes, Volkswagen i Opel hauran de revisar un total de 630.000 cotxes arran dels resultats d’un estudi encarregat pel ministeri de Transports alemany. S’investiga si els vehicles desconnecten els sistemes d’anticontaminació quan s’escalfa el motor.

stats