Publicitat
Publicitat

SANITAT

Els genèrics i la retallada de la R+D són les alternatives a la davallada del mercat del 20% prevista aquest any

Les farmacèutiques busquen sortida a la caiguda en les vendes

La facturació dels laboratoris al mercat espanyol va caure un 10% el 2011 i enguany la reducció pot arribar al doble. Els principals grups volen compensar la situació amb més genèrics i menys R+D.

Al marge de la internacionalització que intenten pràcticament tots els grups farmacèutics de capital català i espanyol, la batalla per mantenir posicions al mercat peninsular ibèric s'ha agreujat. Les retallades i la morositat de totes les administracions en la factura dels medicaments i el creixement de quota dels fàrmacs genèrics en són les causes.

Les dades de la patronal Farmaindustria són clares, amb una caiguda del 10% de les vendes l'any passat i amb una dura previsió de duplicar-la enguany. El comentari del president d'Almirall, Jorge Gallardo, en finalitzar la junta d'accionistes de divendres va ser força entenedor, quan va assegurar que el mercat espanyol "serà una filial més del grup" en tres o quatre anys, quan representarà només el 20% de la facturació.

Quines són, doncs, les teràpies que busquen les empreses locals per mantenir posicions? El preu dels medicaments a Espanya és un 23% més baix que la mitjana europea, segons Farmaindustria, amb una caiguda de l'11,5% només l'any passat. Aquest percentatge afecta amb una intensitat més gran les empreses amb una cartera de productes més antiga. Com que el farmacèutic és un sector sense integracions (l'absorció de Prodesfarma per part d'Almirall de l'any 1997 és pràcticament l'únic exemple), els grups s'han decantat per potenciar els ingressos amb la venda de productes de mostrador (sense recepta) a farmàcies, la captació de llicències de multinacionals i la comercialització de genèrics (fàrmacs ètics fora de patent). Pel que fa a les despeses, es redueix el pressupost d'R+D.

Almirall

El primer grup espanyol del sector ha optat just pel contrari. Ha mantingut la inversió en nous fàrmacs amb 144,5 milions el 2011, el 16,5% de la facturació total de 873,1 milions d'euros. Jorge Gallardo va explicar als accionistes divendres que això només té sentit en una estratègia global. Descarta entrar en el segment de genèrics al mercat espanyol, "tenint en compte que és un mercat de volum, però que genera un marge escàs". Això ha fet caure l'empresa en el llistat de les vendes a Espanya.

Durant anys es va situar en el segon lloc, amb una quota de mercat a farmàcies pròxima al 6%, mentre que el setembre de l'any passat es reduïa al 4,3%, en sisena posició, per sota de multinacionals com Pfizer, Novartis, Merck Sharp & Dohme (MSD), Sanofi i Glaxo.

La venda de genèrics (Cinfa és el laboratori espanyol líder en aquest camp), avalada per les administracions, puja a fort ritme dins el sector, però encara està lluny de la mitjana europea del 50%. Segons les últimes dades de la patronal d'aquest segment, Aeseg, el mercat de genèrics suposava el juny del 2011 el 10% del valor del sector farmacèutic i el 23% en unitats. Aquests percentatges suposen encara un elevat potencial de creixement per als genèrics.

Esteve

És el novè grup en el mateix llistat, amb una quota en vendes del 3,5%. El grup propietat de la família del mateix nom manté en vigor la producció de medicaments amb patent, però ha diversificat més l'estratègia, amb una aposta clara pels genèrics a través de la filial Pensa Pharma. A més, Esteve vol créixer en aquest tipus de productes també a l'estranger. El 2010 va comprar el grup Breckenridge als Estats Units (factura 154 milions d'euros), i també va fer el mateix a Portugal, amb l'adquisició de ToLife.

Ferrer

L'empresa, que també du el nom de la família fundadora, va seguir el mateix camí que Esteve fa anys, amb la compra el 2007 de Laboratorios OTC per augmentar la presència en els productes de preu lliure. També compta amb la filial Tarbis Farma. Ferrer va arribar a un acord l'any passat per distribuir monodosis de genèrics, dins d'un dels plans per reduir la despesa pública.

Kern Pharma

Amb una facturació de 142 milions, l'empresa que dirigeix Raúl Díaz-Varela ha fet un viatge contrari, passant dels genèrics a l'entrada en el subsector de la cosmètica. Díaz-Varela, reelegit per tercera vegada consecutiva com a president d'Aeseg, ha instal·lat filials a Portugal i al Marroc.

Uriach

Representa un dels grups que ha rebut amb més virulència l'impacte de les retallades dels medicaments finançats per la Seguretat Social. El novembre de l'any passat no va poder resistir més i va vendre la divisió de medicaments de prescripció a la suïssa Vifor Pharma. La família Uriach va iniciar una estratègia d'aliances coincidint amb la inauguració de la nova planta de Palau-solità i Plegamans el 2002. Així, compta amb una empresa mixta de fabricació de genèrics amb el grup britànic Arrow. També manté la divisió de medicaments de mostrador i la producció per a tercers.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT