Publicitat
Publicitat

ECONOMIA

Un exdirectiu de Goldman Sachs: "A les reunions es parlava sense embuts d'estafar els clients"

"He vist cinc directors diferents dir 'titelles' als nostres clients", revela Greg Smith en una demolidora carta de renúncia a 'The New York Times'

"Avui és el meu darrer dia a Goldman Sachs. Després de 12 anys a la firma –primer com a treballador en pràctiques d'estiu mentre estudiava a Stanford, i després a Nova York durant 10 anys, i actualment a Londres– crec que he treballat aquí prou temps per entendre la trajectòria de la seva cultura, la seva gent i la seva identitat. I honestament puc afirmar que, ara, l'ambient és tan tòxic i destructiu com mai no l'havia vist."

Així comença la carta que l'exalt directiu del banc Goldman Sachs Greg Smith ha enviat al diari ' The New York Times' per denunciar les "males pràctiques de la companyia". La carta ja és la notícia més vista i més enviada per mail d'aquest dimecres a la web del diari nord-americà.

A Greg Smith li posen "malalt" les pràctiques del banc. "Als darrers 12 mesos he vist com cinc directors diferents es referien als clients com a 'titelles', de vegades en correus electrònics interns", diu l'exdirectiu. A les reunions es parlava sense embuts de buscar la manera d"estafar el client". Smith admet que no coneix "comportaments il·legals", però que sí que ha vist col·locar productes complicats: "No conec cap comportament il·legal. ¿Però es porten les coses al límit i es col·loquen productes complicats i lucratius a clients fins i tot si no són inversions més senzilles o les mes adequades per a ells? Absolutament. Cada dia, de fet".

Les tres maneres més ràpides de convertir-se en un líder de Goldman són:

  1. Convèncer els clients perquè comprin actius que el banc no vol perquè no donen beneficis
  2. L'anomenada 'caça d'elefants: Col·locar productes que deixen un gran marge de benefici al banc, encara que no sigui massa favorable per a ells
  3. Pertànyer al grup dels que comercien productes opacs, no tinguin liquiditat o tingui un acrònim de tres lletres.

"Avui en dia, si vostè fa prou diners per a l'empresa (i no és un assassí en sèrie) serà promocionat fins a una posició d'influència", diu la carta.

"Cal eliminar la gent que està en bancarrota moral sense importar quants diners guanyen per a l'empresa. Les persones que només es preocupen per guanyar diners no poden mantenir aquesta empresa –o la confiança dels seus clients– per molt més temps", conclou.

Fundat el 1869, Goldman Sachs és un dels grups de banca d'inversió i de valors més grans del món. L'any 2008, en plena crisi financera i davant el risc d'una fallida, l'entitat va rebre l'autorització de la Reserva Federal nord-americana per deixar de ser un banc d'inversió i convertir-se en un banc comercial.

El banc respon

Goldman Sachs ha contestat en un breu comunicat: "No estem d'acord amb la visió expressada, que no pensem que reflecteixi la manera amb què desenvolupem el nostre negoci". "Des del nostre punt de vista, només tindrem èxit si els nostres clients tenen èxit", diu la nota.


Més continguts de