Infraestructures
Economia 03/04/2012

L'estat es concentra en les obres a mig fer i deixa de banda les noves inversions a Catalunya

Els pressupostos eviten començar cap obra de gran envergadura. Bona part dels diners es destinen a l'alta velocitat

Acn
3 min

BarcelonaEn matèria d'infraestructures, els pressupostos generals de l'Estat del 2012, que aquest dimarts s'han conegut al detall i que retallen les inversions a Catalunya en un 45%, es caracteritzen per ajustar la inversió al màxim, prioritzar les obres a mig fer i evitar començar-ne cap d'envergadura. Per demarcacions, citem les obres que rebran les principals inversions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A la demarcació de Barcelona, on no es preveuen noves carreteres, es destinen 23,1 milions d'euros. D'aquests, la principal inversió seran 8,01 milions d'euros a l'enllaç de l'AP-7 i l'A-2, a Castellbisbal, unes obres –iniciades l'any 2006– que s'espera que finalitzin el 2016 i que l'estiu del 2010 es van aturar uns mesos en el marc d'un ajustament pressupostari. El cost total de l'obra és de 63,7 milions d'euros.

Els comptes estatals també preveuen una inversió de 7,3 milions d'euros a la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, en un tram de 6,2 quilòmetres. L'obra té un cost total de 175,13 milions d'euros, es va iniciar l'any 2006 i s'espera que acabin el 2016. D'altra banda, els pressupostos preveuen una partida de 5 milions d'euros a la N-340, en un tram de 2,2 quilòmetres al terme municipal de Vallirana. El cost total de les obres, que van començar el 2003 i s'acabaran el 2016, és de 135 milions d'euros.

En total, a les comarques gironines, la inversió de l'estat per a aquest 2012 se situa en més de 268 milions d'euros –l'any 2011 en van ser 615–. Bona part d'aquest pastís se l'enduran, com ja és habitual, les obres de l'alta velocitat.

I és que, segons consta als documents estatals, mitjançant l'entitat pública Adif el govern espanyol destinarà 194 milions d'euros als treballs que han de permetre completar l'estesa de l'alta velocitat fins a la frontera francesa.

D'altra banda, una de les altres partides destacades és la que fa referència a l'aeroport Girona - Costa Brava. Mitjançant Aena, l'estat preveu invertir 8,135 milions d'euros durant el 2012. La majoria es destinaran a millorar i adequar l'espai per a l'aterratge i l'enlairament d'aeronaus (4,79 milions d'euros) o a expropiacions de terrenys (900.000 euros). Destaca també una partida de 244.000 euros destinada a la nova torre de control.

Pel que fa a carreteres, l'estat ha inclòs una partida de 15,93 milions d'euros al projecte de pressupostos generals per desdoblar el tram de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils (Selva), de 6,7 quilòmetres. Tot i això, per a la resta de trams de la futura A-2 al sud de Girona, les partides són gairebé testimonials.

La continuació de les obres del canal Segarra-Garrigues s'emporten bona part de la inversió de l'estat per al 2012 a les comarques de Lleida, amb 82,6 milions d'euros, segons els pressupostos presentats avui, que també preveuen destinar 9,7 milions d'euros al projecte d'abastiment d'aigua des de Rialb.

En infraestructures viàries, els comptes destinen 4,2 milions d'euros a les obres de l'A-14 –l'autovia de la Vall d'Aran–, en diversos trams; més de 3 milions d'euros a la N-145, entre la Seu d'Urgell i Andorra, o 2,3 milions d'euros per la variant de Gerri de la Sal. Així mateix, també preveuen partides per a la depuradora d'Alcoletge, per millorar l'abastiment d'aigua a la comarca del Segrià o per als regadius de Raïmat i de la Bassa Nova d'Almenar.

L'estat invertirà aquest any 26,88 milions d'euros en les obres del primer tram de l'autovia A-27 entre Tarragona i el Morell, que podria entrar en funcionament aquest any 2012. Per a la resta de trams, els PGE inclouen partides testimonials, entre les quals destaquen els 1,09 milions d'euros previstos entre la variant de Valls i Montblanc.

Pel que fa a la T-11, entre l'aeroport de Reus i Tarragona, l'estat hi destinarà 10,96 milions d'euros. A les Terres de l'Ebre, les obres de la variant de la N-340 a l'Aldea –ja en marxa– reben 9,07 milions d'euros. Pel que fa a la prolongació sud i nord de l'A-7, l'estat no hi destina enguany partides significatives. Tampoc no en reben les variants de la N-420 a Riudecols, Gandesa i Corbera d'Ebre.

stats