INFRAESTRUCTURES
Economia 25/07/2015

La crisi de l’aeroport de Girona alarma el Govern

L’economia de la zona se’n ressentirà si no s’arriba als dos milions de passatgers

Júlia Manresa
3 min
L’aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair va començar a operar a Girona el 2002.

BarcelonaJa fa sis anys que l’aeroport de Girona perd viatgers de manera ininterrompuda. Serà aquest 2015, però, quan la infraestructura de Vilobí d’Onyar tocarà fons i, literalment, operarà sota mínims. Segons les projeccions del Govern de la Generalitat, a finals d’aquest any menys de dos milions de viatgers hauran passat per les instal·lacions. El delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, va explicar ahir que un estudi encarregat per la mateixa administració catalana situa al voltant d’aquesta xifra el llindar mínim sostenible perquè l’economia de la zona no se’n ressenti.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En el primer trimestre d’aquest any hi va haver un total de 754.984 passatgers a l’aeroport de Girona, segons dades del gestor Aena. Si es continua a aquest ritme, en projecció per a finals d’any hi hauria poc més d’1,5 milions de viatgers. Per això, Casadesús va assumir que aquest hivern l’aeroport “tocarà fons”. De fet, el mes de juny passat va ser el pitjor des que la companyia de baix cost Ryanair va començar a operar-hi l’any 2002, amb un descens de passatgers del 17,5% respecte a l’any passat.

La dependència de Ryanair

Quan la companyia irlandesa Ryanair va començar a operar a Vilobí d’Onyar es va arribar a registrar un màxim de 5,5 milions de viatgers l’any 2008. Però, tal com va admetre ahir el delegat del Govern, “era una xifra irreal”. Des que aquesta aerolínia va reduir-hi l’activitat a causa, segons la companyia, de les elevades taxes aeroportuàries, la infraestructura ha arribat a registrar caigudes interanuals de prop del 40%, com va passar el 2011. L’any passat la davallada va ser del 21%.

L’objectiu de la Generalitat, que recorda que no té cap competència en la gestió de l’aeroport, és mantenir-hi un mínim de dos milions de passatgers de cara a l’any que ve. Per això, la delegació del Govern a Girona va encarregar l’elaboració d’un estudi sobre l’impacte econòmic de la infraestructura a la zona.

Malgrat reconèixer la gravetat de la situació d’un aeroport que aquest hivern ha estat a tocar del tancament, Casadesús es va mostrar confiat en la seva capacitat de remuntada per al 2016. El representant del Govern va recordar que a partir del maig del 2016 la companyia Jet2.com començarà a operar amb connexions amb Glasgow, Manchester i Newcastle. A més, després que aquest estiu Girona fos un dels aeroports on Ryanair ha reduït més les seves rutes, Casadesús va assegurar que l’aerolínia irlandesa s’ha compromès a incrementar les connexions des de Girona a partir de l’any vinent i tan bon punt comenci a rebre els nous avions que té encarregats. Pel que fa a les possibilitats de tancament entre finals d’any i principis del vinent, el Govern reconeix que va haver d’intercedir, però que “res fa pensar que aquesta situació es pugui repetir aquest hivern”.

Més a prop dels vols Girona-Madrid

La Generalitat va confirmar ahir que les negociacions amb la companyia Flyinfiniti per recuperar el vol Girona-Madrid continuen endavant. Aquest és un altre dels aspectes que el Govern té en compte per confiar en la sostenibilitat de l’aeroport de Vilobí d’Onyar de cara al 2016. El delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, va afirmar ahir que el projecte de la companyia gironina Flyinfiniti, que es va crear expressament per oferir aquesta connexió, “és sòlid” però encara no està tancat. Tot i això, va aclarir que s’està treballant per poder oferir els primers vols a finals de setembre. La companyia ja ha adquirit un avió de 100 places.

stats