MOBILITAT
Economia 25/02/2016

Segon dia de vaga d'autobusos amb serveis mínims del 30%

Les aturades es produiran de 09.00 a 11.00 h, de 19.30 a 21.30 h i de 02.00 a 04.00 h

Núria Martínez / Mario Martín
3 min
Les aglomeracions van ser ahir la nota predominant al suburbà, especialment a la línia 1, i sobretot a l’estació de Plaça Espanya, com es pot veure en la imatge.

BarcelonaSegon i últim dia de vaga d'autobusos a Barcelona durant la setmana del Mobile World Congress (MWC). A diferència de la de metro que estava convocada durant tot el dia, la d'avui està convocada només per a tres franges. Les aturades seran de 09.00 a 11.00 hores, de 19.30 a 21.30 i de 02.00 a 04.00 hores, amb serveis mínims del 30%. Durant els altres trams del dia hi haurà el servei habitual. La vaga s'esta produint sense incidents ni aglomeracions.

La vaga d’autobusos avui i sobretot la de trens durant tot divendres -amb serveis mínims del 66% a les hores punta- han agafat del relleu a la vaga del metro d’ahir, en una de les setmanes més complicades dels últims anys pel que fa a la mobilitat a la ciutat de Barcelona, en ple Mobile World Congress (MWC). El segon dia de la protesta al suburbà va deixar importants aglomeracions a les andanes i als combois, tot i que TMB va subratllar que no va caldre regular els fluxos de passatgers. Sí que es van tancar una vintena d’accessos, però cap estació.

Tot i l’increment dels serveis mínims fins al 65% a les hores punta i al 45% durant la resta de franges, els problemes per moure’s van repetir-se. Ara bé, el trànsit no es va col·lapsar tant com dilluns, en part perquè el metro va registrar un increment del 13% d’usuaris respecte a aquell dia. En termes globals, el nombre de passatgers va ser un 35% inferior al que és habitual per a un dia feiner, però tot i així la reducció de la freqüència de pas va provocar diferents moments de col·lapse, especialment en hores punta. Una incidència tècnica a la L1 que va durar cinc minuts al matí i una protesta dels treballadors a la tarda, que van bloquejar les portes d’un tren a l’estació de Fira de la L9, van fer que s’acumulessin més endarreriments dels previstos.

Més enllà de l’increment dels serveis mínims, dues raons expliquen l’augment de passatgers al metro. D’una banda, la Generalitat havia activat dimarts el protocol de contaminació a l’àrea de Barcelona, amb la recomanació d’utilitzar el transport públic, i de l’altra, el fet que la vaga de dilluns es desenvolupés sense incidències i que l’estona per poder agafar un metro no fos gaire elevada va fer que els usuaris optessin per aquest transport.

“El boca-orella ha fet que la gent es confiés i pensés que el metro anava bé tot i la vaga”, comentava l’usuari de la L1 Carles Ramon, a la parada de Rocafort. En la mateixa línia es pronunciava l’Eloïsa, que dilluns celebrava que havia viatjat asseguda en hora punta. Ahir, no. “Ho he fet anxovada com tots els usuaris de la L1”, va apuntar.

Crítiques a Colau

El Servei Català de Trànsit va assenyalar que hi va haver més retencions que en un dia habitual, però sense excessos. Les congestions es van concentrar a la ronda Litoral i a la ronda de Dalt en sentit Llobregat, a la B-23 i a la C-16. Pel que fa als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), van transportar més del doble de viatgers que un dimecres laborable normal.

La protesta dels treballadors, aquest cop amb una concentració a plaça Sant Jaume, va tenir menys seguiment que la manifestació de dilluns, però els empleats van tornar a reivindicar la millora de les seves condicions laborals. Més de 500 treballadors van participar en el que ells van anomenar una “xoriçada” en contra de la decisió de l’empresa de no acceptar les seves peticions, a més d’expressar el seu desacord amb la decisió de la Generalitat d’ampliar els serveis mínims. “Tenim dubtes que sigui una decisió objectiva i tècnica, creiem que ha sigut una decisió política”, va indicar el portaveu del comitè de vaga, Óscar Sánchez. En aquest sentit, va assegurar que estudiaran totes les vies legals i, si cal, demanaran responsabilitats.

Els treballadors del metro es van mostrar especialment crítics amb el govern de BComú. En un comunicat, la CGT va assegurar que l’argument utilitzat pels responsables de l’Ajuntament és “propi de la ideologia de la patronal”. “Els seus missatges antisindicals no són tan fàcilment percebuts com una amenaça i contribueixen de forma més eficient a estendre els dogmes de les classes dominants”, van concloure.

Al seu torn, Colau -que afronta la crisi més gran des que ha arribat a l’alcaldia- va publicar un post al seu Facebook en què confessava que “no ha sigut una setmana fàcil”. Allà recorda que és “la mateixa persona d’abans” i que té la mateixa voluntat que l’ha mogut sempre: “Fer el possible per treballar pel bé comú”.

stats