CONSUM
Economia 02/08/2015

Els ‘millennials’ espanyols guanyen 2,5 vegades menys que els nord-americans

L’atur juvenil frena les expectatives d’una generació que als Estats Units lidera el consum

Paula Solanas
2 min
EL SOMNI IMPOSSIBLE DE SILICON VALLEY El poder d’atracció dels millennials als Estats Units, on aquesta generació acumula un poder de compra d’1,3 bilions de dòlars, contrasta amb l’alta taxa d’atur juvenil del mercat laboral espanyol, que arriba al 49,2%.

BarcelonaEls millennials són el futur -i el present- però el seu èxit depèn en gran part d’on han nascut. Segons un estudi de la consultora Boston Consulting Group, als Estats Units els nascuts entre el 1981 i el 1997 tenen un poder de compra d’1,3 bilions de dòlars (1,19 bilions d’euros). L’any 2030 hauran superat els baby boomers en nombre de persones i suposaran una força laboral de 78 milions de treballadors només als EUA. Davant d’aquesta irrupció, les empreses s’estan afanyant a adaptar les seves estratègies comercials a uns consumidors amb un perfil molt diferent de les generacions que els precedeixen.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A Espanya la situació canvia. Amb un atur juvenil del 49,2% segons l’última Enquesta de Població Activa, que contrasta amb el 12,1% dels Estats Units, el rol atraient d’aquest col·lectiu no avança a la mateixa velocitat. Segons estadístiques oficials, els millennials espanyols tenen uns ingressos anuals d’uns 11.883 euros, mentre que els americans guanyen una mitjana de 33.883 dòlars (30.588 euros), una diferència superior a la de la resta de franges d’edat. Segons Gerard Costa, professor d’Esade, en aquesta banda de l’Atlàntic s’observen tendències diferents que qüestionen la universalitat del concepte. Els millennials espanyols són menys rellevants per a les empreses, ja que el seu poder adquisitiu encara és inferior que el dels seus pares.

Mentre que als Estats Units aquesta generació s’està convertint en la salvació de les vendes immobiliàries i ja és el segment de població que compra més habitatges, a Europa està contribuint a enfortir la cultura del lloguer. “Als Estats Units hi ha un cicle de vida molt diferent: els joves se’n van de casa molt abans, s’endeuten per anar a la universitat i quan tornen es compren una casa”, explica Costa. Aquesta tendència s’evidencia en el fet que només el 26% dels joves americans viuen amb els seus pares, mentre que aquesta xifra arriba al 78,5% en els espanyols menors de 30 anys, segons dades de l’Observatori d’Emancipació d’Espanya.

Consumidors “infidels”

La generació millennial, malgrat tot, comparteix trets que traspassen fronteres. “Busquen empreses que retornin a la societat, marques en què els agradaria treballar”, explica Costa. Segons José Luis Nueno, professor de l’Iese, es tracta de consumidors “escèptics”, que no han crescut tan influenciats pel seu lligam a les marques i els són més “infidels”. La responsabilitat social corporativa, la sensibilitat amb el medi ambient i la connectivitat dels serveis són alguns dels factors que els millennials tenen en compte a l’hora de consumir.

stats