Publicitat
Publicitat

Íñigo de la Serna confirma que no renovarà l’AP-7 i l’AP-2

El nou ministre no va deixar clar què passarà després, si l’Estat n’assumirà directament la gestió, la traurà a concessió o implantarà peatges tous per sufragar els costos de conservació i manteniment

El nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va mig aclarir ahir quina serà la seva política pel que fa als peatges: no renovarà les concessions quan s’acabin. Però no va deixar clar què passarà després, si l’Estat n’assumirà directament la gestió, la traurà a concessió o implantarà peatges tous per sufragar els costos de conservació i manteniment.

La resposta del ministre, a preguntes de la diputada Teresa Jordà, d’ERC, no va causar cap sorpresa a Abertis, la principal companyia del sector. Fonts de l’empresa catalana d’autopistes van explicar que és difícil pensar en un allargament de la concessió, però van reclamar al nou govern espanyol la definició d’un model sobre les vies d’alta capacitat a l’Estat que tingui en compte també el finançament de la conservació i manteniment.

La diputada Teresa Jordà va retreure al ministre que l’Estat no hagi fet autovies gratuïtes a Catalunya com ha fet a Madrid després de 50 anys pagant. “Els catalans estem farts de pagar aquests peatges, no els volem pagar més”, va etzibar la diputada republicana al titular de Foment. Però el ministre va ser menys clar que la seva predecessora, Ana Pastor, que havia dit que en un termini d’entre dos i quatre anys desapareixerien els peatges a l’AP-7 i l’AP-2. De la Serna es va limitar a dir que el desig del govern espanyol és no allargar les concessions, sense referir-se al model posterior d’explotació.

La primera concessió en vèncer, el 2018, és un tram de l’AP-1 a Burgos que és d’Itínere. Després s’acabaran algunes concessions d’Abertis: el 2019, l’AP-7 entre Tarragona i Alacant i l’AP-4 de Sevilla a Cadis; el 2021, l’AP-7 de la Jonquera a Tarragona i l’AP-2 de la barrera del Mediterrani a Saragossa.

Enrico Letta, fitxat

Abertis va nomenar ahir conseller de la companyia Enrico Letta, que va ser primer ministre italià entre el 2013 i el 2014. També ha incorporat al consell com a independent Luis Guillermo Fortuño, governador de l’estat de Puerto Rico entre el 2009 i 2012 i membre del Partit Republicà dels Estats Units. Així, la companyia catalana fitxa dos expolítics dels estats on ha fet les últimes inversions, i ara té majoria de consellers independents, amb 8 sobre un total de 15 membres del consell d’administració.

Més continguts de