Economia 23/05/2012

7 motius que han fet fracassar la sortida de Facebook a borsa

Les accions de la xarxa social de Zuckerberg acumulen una davallada del 18% en tres dies de cotització. Massa optimisme en la valoració, dubtes sobre la publicitat i l'aterratge en un mercat en hores baixes són algunes de les claus

Ara
2 min
UNA DESSUADORA ENTRE LES CORBATES MÉS CARES
 Mark Zuckerberg, fidel al seu estil informal, es va presentar davant els inversors de Wall Street, a l'Hotel Sheraton de Nova York, vestit amb una dessuadora amb caputxa. El detall s'ha interpretat tant una declaració d'estil propi,  igual que el jersei de Steve Jobs, com una mostra de la seva immaduresa.

BarcelonaLes accions de Facebook acumulen una davallada del 18% des que el gegant d'internet, valorat en més de 100.000 milions de dòlars, va sortir a borsa divendres en un dels pitjors debuts borsaris de la història, segons la revista 'Time'. Mentre el dia de l'estrena els títols es van mantenir estables, dilluns i divendres les accions van patir caigudes generoses: d'un 11% i un 8%. 'Time' publica un compendi de raons que haurien arrossegat la companyia de Zuckerberg a les pèrdues.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

1. Males notícies just abans de l'estrena: General Motors va anunciar dies abans de la sortida a borsa que retirava 10 milions de dòlars en publicitat de la xarxa social perquè no resultava efectiva. Era simbòlic, tot i que no significatiu en el global de les xifres. Pot ser el primer d'una llarga llista d'anunciants a marxar.

2. Els dubtes del negoci mòbil: Facebook va reconèixer a principis de mes que els usuaris de les aplicacions mòbils –la meitat dels 900 milions totals– no generaven cap ingrés.

3. Els errors de Nasdaq: L'estrena de Facebook va tenir una gran repercussió mediàtica i una molt bona escenificació per part del Nasdaq, però a nivell tècnic, el selectiu no va estar a l'altura. Els mecanismes van fallar i es va iniciar la sessió de l'estrena, divendres, mitja hora tard. Això va provocar dubtes en alguns inversors, que no sabien si havien comprat o venut accions.

4. Facebook i els col·locadors van preveure massa demanda: En sortides a borsa tan atractives, molts compradors demanen més accions de les que volen per "fer coixí" i no quedar-se'n sense. El col·locador Morgan Stanley i Facebook van veure una alta demanda i van augmentar el número d'accions a la venda en un 25%, i el preu de sortida, de 28-34 dòlars a 38. Els inversors, aleshores, no van quedar-se totes les accions que havien reservat.

5. El silenci del mercat: Els dies previs a l'operació s'esperava una gran pujada dels títols –algunes veus parlaven de 45 a 50 dòlars–. Les accions es van començar a vendre a 42, però aviat van baixar al preu inicial de 38. Els col·locadors van defensar el preu de sortida divendres, però dilluns van retirar-se i van deixar caure les accions sense dir res més.

6. Els mercats van de baixada: Quan es va anunciar l'oferta, els mercats estaven calmats, però a l'hora de sortir, la situació grega els té revolucionats. El Nasdaq havia baixat durant sis dies consecutius.

7. Els compradors van aparèixer, però a la baixa: Molts compradors famosos van anunciar que comprarien o volien comprar accions, però les valoraven molt més baixes: entre 18 i 30 dòlars, lluny dels 38 que demanava Facebook.

stats