Economia 17/01/2013

Nou fracàs en la negociació de Nissan i els sindicats per un acord laboral a canvi d'un nou cotxe

Els sindicats acusen l'empresa de bloquejar l'acord exigint també ampliar la jornada dels treballadors un cop ja s'havia pactat la polèmica doble escala salarial que enfrontava el comitè i la direcció

Elena Freixa
2 min
El nou turisme seria una novetat per a la planta, dedicada fins ara a furgonetes i totterrenys.

BarcelonaLa reunió maratoniana de Nissan i el comitè d'empresa de la fàbrica de Barcelona ha acabat novament sense acord aquesta matinada. La discussió estava centrada en les noves mesures laborals i de retallada de costos que vol l'empresa a canvi d'un nou vehicle per a la planta.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons CCOO i UGT, l'aspecte de la doble escala salarial, que ha estat l'element fonamental de l'enfrontament, va aconseguir salvar-se amb un acord on s'acceptava la proposta sindical de rebaixar un 20% el sou dels futurs empleats i se'ls oferiria formació durant part de la jornada.

Les desavinences que van impedir el pacte ben entrada la matinada van venir quan Nissan va exigir també l'augment efectiu de la jornada de treball per a tota la plantilla.

De fet, l'augment de les hores efectives de feina, que suposa 40 hores anuals més per treballador, la supressió de pauses i l'eliminació d'un dia de descans individual, ja era una condició que contemplava el pla de Nissan. La queixa sindical és que, quan en principi s'acceptaven tots aquests punts i es rebutjava la doble escala salarial, l'empresa va dir que l'aspecte salarial era el punt crucial i inapel·lable si es volia aconseguir un nou vehicle a la fàbrica.

Després de reunions els darrers mesos centrades a arribar a un acord salarial, tant CCOO com la UGT donaven per fet que acceptant la doble escala de sous per als nous empleats que volia Nissan per reduir costos implicava que altres sacrificis "queien de la negociació", segons ha defensat el portaveu de CCOO, Raul López.

Finalment, l'aspecte més espinós de la negociació, el salarial, estava gairebé pactat. S'acceptava que els nous empleats entressin cobrant 19.900 euros i que se'ls anés augmentant el sou progressivament fins a un màxim de 25.600 euros, un 20% menys del que cobren ara els empleats. L'empresa acceptava la proposta de CCOO −amb el vistiplau de la resta de sindicats− d'oferir formació durant part de la jornada a aquests nous treballadors perquè les hores efectives a la línia de producció fossin inferiors a les dels treballadors antics amb més sou.

Després de 20 hores de reunió al departament d'Empresa i Ocupació, quan ja s'estava redactant l'acord final, l'empresa va rescatar totes les mesures relacionades amb el temps de treball i va dir que donava per fet que ja estaven pactades. Això va fer, segons els sindicats, que s'aixequessin de la taula sense acord cap a les 4 de la matinada.

El pla de competitivitat de la planta de Barcelona es negocia des de fa més de sis mesos i inclou mesures que Nissan ha titllat de "vitals" perquè s'adjudiqui un nou vehicle que garanteixi els llocs de feina i el futur a mitjà termini de la fàbrica. Segons els seus càlculs, un nou vehicle asseguraria 750 llocs de treball, en crearia un miler de nous i tindria efectes positius en tota la indústria de proveïdors.

stats