COMERÇ
Economia 02/07/2015

Les rebaixes volen dir adéu a la crisi

Els comerciants preveuen la millor temporada des del 2007 tot i que encara lluny del consum d’aleshores

Júlia Manresa
3 min
Algunes grans cadenes, com Mango, ja fa dies que van penjar el cartell de “Rebaixes”, ja que s’acullen a la llei espanyola, que flexibilitza totalment el calendari de descomptes.

BarcelonaEl comerç català vol parlar definitivament de recuperació del consum amb aquesta temporada de rebaixes d’estiu. La Confederació de Comerç de Catalunya (CCC) ja va arrencar aquest any 2015 amb optimisme i preveient una consolidació de la revifada que es va notar des de mitjans del 2014, quan aquesta associació de comerciants de Catalunya calcula que es va vendre un 2,2% més que l’any anterior. Així doncs, segons el secretari general de la CCC, Miquel Àngel Fraile, el període de rebaixes que va començar ahir hauria de ser el millor des que va començar la crisi, el 2007, fins a facturar uns 750 milions d’euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La possibilitat de fer promocions durant tot l’any -per la suspensió catalana de la llei comercial- i les compres online són dos enemics dels tradicionals períodes de rebaixes. Però el sector defensa que aquests dos fenòmens tenen encara un pes “mínim”, com assegura la presidenta de la CCC, Maria Rosa Eritja, i manté que el principal llast per a les rebaixes ha sigut l’abrupta caiguda del consum que s’ha donat des del 2007.

“Aquesta serà la campanya de la recuperació del consum”. Així de convençut es mostrava ahir Fraile, que va detallar que es preveu un increment de vendes d’entre un 3% i un 4% respecte al que es va ingressar en les rebaixes de l’estiu passat, quan es van facturar uns 725 milions.

En concret, es calcula que de tot el que un consumidor català gastarà aquest 2015 en roba i calçat, un 20% ho desemborsarà en aquesta temporada de rebaixes. L’any 2013, per exemple, els catalans van gastar de mitjana uns 600 euros en aquests productes, segons les últimes dades disponibles de l’agència catalana d’estadística, l’Idescat. Aquest any es preveu que cada català gasti entre 650 i 700 euros, i per això els comerciants calculen que farà una despesa mitjana d’entre 110 i 130 euros durant la temporada de rebaixes que va començar ahir i que s’allargarà fins al dia 31 d’agost.

L’optimisme és general en el sector. Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç, que agrupa més de 10.000 establiments de la capital, està d’acord amb l’afirmació del secretari general de la CCC quan assegura que aquesta campanya serà la millor des de l’inici de la crisi. D’altra banda, la majoria dels membres de Comertia, l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar del Retail, que agrupa 63 empreses i 5.000 punts de venda, també tenen bones previsions, tot i que més moderades. El 55,6% dels membres d’aquesta associació consideren que serà una campanya acceptable i el 44,6% restant creuen que serà bona.

Adéu al consum irracional

Malgrat les bones previsions, Fraile reconeix que les vendes encara queden més d’un 20% per sota dels nivells que s’havien arribat a registrar abans de començar a patir la crisi. La presidenta de la Confederació va explicar que “els nivells de consum d’aleshores no eren racionals” i descarta tornar-los a veure.

Els representants dels comerciants catalans han fet referència a l’augment del poder adquisitiu i al repunt generalitzat del consum, que es posa de manifest amb l’augment de vendes del 3,4% del comerç minorista a Catalunya el maig passat (vegeu el gràfic). Tot i això, el president de la Fundació Barcelona Comerç afirmava aquell mateix mes que “la millora dels indicadors macroeconòmics no s’ha traslladat en les butxaques del consumidor” i denunciava que les últimes rebaixes d’hivern van ser pitjors que les anteriors, amb un 2,9% menys de facturació, perquè van estar marcades per una disminució de la despesa mitjana. Les previsions per a aquest estiu, però, són sensiblement millors, “sobretot per la calor i la bona temporada de primavera”, segons aclareix Gasca.

L’ocupació i les grans firmes

El cartell de rebaixes, però, ja feia un parell de dies que penjava als aparadors de grans cadenes com Mango, que des de l’any passat s’acull a la normativa espanyola en comptes de la catalana, que està suspesa pel Tribunal Constitucional. La llei estatal deixa llibertat absoluta als comerciants per penjar el cartell quan vulguin. Tot i això, el sector calcula que són menys d’un 20% dels establiments els que han decidit avançar la campanya.

En aquest sentit, l’agència de col·locació de treball temporal Adecco calcula que Catalunya serà la comunitat que més noves contractacions generarà amb aquestes rebaixes, unes 23.000, un 4% més que l’any passat i el 20% del total de l’Estat. Les empreses unilocalitzades són les que tiren del carro de la contractació. Les grans cadenes van incrementar les vendes un 4,5% al maig, mentre que van reduir un 0,2% l’índex d’ocupació. Per contra, les empreses unilocalitzades van augmentar un 3,4% les vendes i un 1,9% els ocupats. De fet, els comerciants catalans es reivindiquen com el sector que genera més ocupació, amb tres anys seguits de creixement i 315.650 ocupats el 2014, un 6% més que el 2013.

stats