Economia 12/04/2016

Els habitatges turístics recapten un 38% més de taxa turística

La Generalitat va ingressar 43,5 milions d'euros per l'impost que grava l'estada en qualsevol allotjament turístic a Catalunya

Elena Freixa
2 min
ENTRE UN I TRES EUROS  Els visitants hauran de pagar per pernoctació. A la imatge, turistes arribant a l'aeroport de Barcelona.

BarcelonaEls habitatges d'ús turístic, un negoci creixent que inclou pisos turístics i també una part de l'oferta d'Airbnb, van incrementar un 38% la recaptació en concepte de taxa turística durant l'any passat, fins a recaptar gairebé 3,6 milions d'euros. El seu pes en aquest impost s'ha doblat en els dos últims anys, tot i que suposa només el 8% de tot el que va recaptar el Govern en aquest concepte.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Globalment, la Generalitat va ingressar 43,5 milions d'euros per la taxa turística el 2015, un 5,5% més que l'any anterior. Malgrat l'efervescència dels pisos i habitatges turístics, els hotels continuen concentrant la gran majoria de la recaptació d'aquest impost, un 79% de total, segons ha explicat aquest dimarts el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.

Segons Baiget, els ingressos de la taxa derivats d'aquests habitatges són una mostra de "l'esforç per regularitzar el sector" que està fent el Govern. Empreses com Airbnb i la resta d'activitat vinculades a l'economia col·laborativa, però, es troben en ple procés de regularització a Catalunya.

L'economia col·laborativa en mans de 23 expert

Mentrestant, només els qui lloguen pisos turístics amb llicència contribueixen a la taxa, mentre que no ho fan els qui ofereixen habitacions a través de portals com economia col·laborativa. Els amfitrions dels pisos d'Airbnb (els qui lloguen les habitacions) van sol·licitar a l'Ajuntament de Barcelona poder pagar la taxa a canvi de ser legalitzats per operar plenament a la ciutat i van rebutjar els intents de les administracions d'equiparar-los a la normativa de pisos turístics.

El nombre de turistes va créixer durant el 2015 i això es va deixar notar en la recaptació d'aquest impost, ha destacat Baiget. Catalunya va rebre un 3,7% més de visitants estrangers fins a superar els 17 milions.

Milloren totes les marques

La recaptació de la marca turística Barcelona, que inclou la ciutat de Barcelona i també l'Hospitalet, Sant Adrià i Santa Coloma de Gramenet va recaptar la meitat de tots els ingressos per la taxa, és a dir, 23 milions d'euros. Això és gairebé un 17% més que un any abans.

Els ingressos a la Costa Brava van créixer un 5% fins als 7,6 milions, mentre que la Costa Daurada va estancar-se amb un creixement de la recaptació de només el 0,2%, que s'explica per la crisi d'arribada de turisme rus a Catalunya, segons Baiget.

Dels 43,5 milions recaptats l'any passat, la Generalitat en gestiona directament el 70%, un total de 29,7 milions, mentre que els 13,8 milions restants va ser traspassats als ens locals. Només amb Barcelona ciutat, la repartició d'alguns recàrrecs en els preus es fa al 50% amb l'ajuntament per un acord bilateral.

Els diners de la taxa, ha explicat el conseller d'Empresa, es destinen a finançar sobretot les activitats de promoció turística al territori, des de fires fins a digitalització i senyalització.

Les principals inversions fetes l'any passat van ser a l'Agència Catalana de Turisme (ACT), que va rebre 13,5 milions de recursos procedents d'aquest impost. Es van destinar 7,5 milions a infraestructures turístiques i 6 milions a plans de foment d'ajuntaments o consells comercals.

stats