Publicitat
Publicitat

El sector del vehicle d'ocasió preveu tancar l'any amb un 4% més de vendes respecte del 2009

El vehicle d'ocasió és un dels pocs sectors econòmics que, contràriament a molts d'altres, es veu afavorit en temps de crisi. Aquest mercat no només ha vist incrementades un 2% les seves vendes fins a l'octubre, amb més de 290.000 unitats venudes a Catalunya, sinó que preveu tancar l'any enregistrant un 4% més de vendes respecte del 2009

Les expectatives futures són molt bones i asseguren que el mercat de l'ocasió té encara un llarg recorregut. Actualment, per cada vehicle nou se'n venen 2,5 de segona mà (1,5 en el cas del conjunt de l'Estat). L'objectiu, però, és igualar la ràtio d'altres països d'Europa, com el Regne Unit, on per cada vehicle nou sortit de fàbrica se'n venen fins a 3,5 de segona mà.

Durant els deu primers mesos de l'any s'han venut a Catalunya un total de 290.161 turismes i vehicles tot terreny d'ocasió, aquells que inclouen els quilòmetre 0, de gerència, seminous o de segona mà. La xifra suposa un increment del 2% respecte als números enregistrats durant el mateix període del 2009 i fa preveure que les vendes de l'últim tram de l'any permetran tancar el 2010 amb un 4% més de vendes, segons la Federació Catalana de Venedors de Vehicles de Motor (FECAVEM).

Un sector afavorit per la crisi

La crisi econòmica afavoreix un sector que, en contra de molts altres -com per exemple els vehicles nous que estan enregistrant una caiguda de vendes del 40%- està plenament immers en una època d'expansió i bonança. "En època de dificultats econòmiques triar un cotxe d'ocasió és sempre una opció més competitiva", explica Josep Alcaraz, director de Vendes del Saló del Vehicle Garantit, certamen anual que aquests dies se celebra al recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona, i que és testimoni directe de les bones dades que enregistra el sector.

Amb les elevades dades de l'atur, que afecta el 20% de la població activa, la desconfiança dels consumidors o la incertesa econòmica, sumada a la pujada de l'IVA o la fi de les ajudes del Pla 2000E, són molts els que directament descarten l'opció de renovar el cotxe, però també molts decideixen buscar alternatives més econòmiques. Aquí és on entra el mercat d'ocasió, que presenta uns preus un 30% més barats que el mercat nou, amb igual nivell de garanties. A diferència d'un cotxe sortit de fàbrica, els de segona mà permeten al client "poder trobar un model de vehicle superior pel mateix preu o amb majors prestacions", destaca Alcaraz, que remarca la fiabilitat i l'estat "impecable" que ofereixen actualment els vehicles d'ocasió.

Major confiança entre els consumidors

Però més enllà de la crisi econòmica, el bon comportament del sector té també molt a veure amb un canvi de tendència entre els consumidors, que cada vegada mostren una major confiança envers el vehicle d'ocasió, explica José Luis Arévalo, cap de Vendes del concessionari S.A.R.S.A. de Seat de Sabadell (Vallès Occidental). "El client busca sobretot fiabilitat i garantia", cosa que es troba molt més ara que fa uns anys entre els vehicles de segona mà, afegeix.

En aquest sentit, Catalunya s'apropa a d'altres països europeus en la ràtio entre vehicles d'ocasió i nous. Així, mentre aquí per cada vehicle nou sortit de fàbrica que es ven se'n compren 2,5 de segona mà (1,5 al conjunt de l'Estat), a Alemanya per exemple canvien de mans 1,9 unitats de segona mà i, a Itàlia, 2,1. La dada, però, encara té molt de camí per recórrer si es compara amb altres països d'Europa com Portugal, on la comparació és d'un vehicle nou per cada 2,5 de segona mà; a França, on es compren o venen 2,7 cotxes seminous o, fins i tot, Gran Bretanya, on la diferència arriba a 3,5 vehicles d'ocasió per cada vehicle nou.

Un saló amb 1.200 vehicles d'ocasió

El bon comportament del sector es pot comprovar aquests dies al Saló del Vehicle d'Ocasió, que des del 27 de novembre fins al 8 de desembre acull el recinte de Fira de Barcelona. Un certamen anual que enguany posa a disposició del visitant un parc mòbil de 1.200 vehicles seminous, de tres o menys anys d'antiguitat. La cita és aprofitada per concessionaris i punts de vendes d'ocasió per treure al mercat abans d'acabar l'any unitats en stock amb ofertes especials molt destacades. Així, a més d'oferir els seus productes fins a un 30% més barat que en el mercat ordinari, els expositors ofereixen grans avantatges en finançament i amplis terminis de garantia. L'oferta és ben diversa. Des de vehicles utilitaris de 4.900 euros fins a unitats de luxe de fins a 195.000 euros, passant per tot tipus de marques, models i preus.

Les previsions dels organitzadors del certamen són molt optimistes i confien igualar o fins i tot superar les xifres enregistrades en la passada edició, en què es van vendre prop del 50% dels vehicles exposats i es van rebre entre 30.000 i 35.000 visitants. Uns visitants que inclouen tot tipus de perfils, des de famílies que busquen un cotxe més gran, parelles que busquen el seu primer turisme o parelles de més edat que busquen les ofertes dels cotxes de més alta gamma. Tots ells amb el mateix objectiu, buscar un bon producte amb garanties i a bon preu.

Dades del sector

Catalunya concentra la cinquena part del total de vendes de vehicles d'ocasió del conjunt de l'Estat, on fins a l'octubre es van vendre més d'1,3 milions d'unitats. Tarragona és la demarcació catalana on més creix el mercat d'ocasió, fins a 30.601 vehicles en els deu primers mesos de l'any, xifra que suposa un increment d'un 10% respecte al 2009. Pel que fa al preu de mitjana, aquest s'ha vist disminuït en l'últim any un 2,9%, segons AutoScout.

A la demarcació de Girona, les vendes durant aquest període han arribat a les 30.447 unitats, això és, un 5,4% més que l'any anterior. Per la seva part, a les comarques de Lleida s'han venut 18.570 vehicles de segona mà, un 4,6% més. Finalment la demarcació de Barcelona, la més poblada, que concentra el 72% del total de les vendes arreu de Catalunya, ha assolit durant aquest període les 210.543 unitats, mantenint però pràcticament el mateix nivell que el 2009, segons dades de FECAVEM.

Quant al tipus de canal de venda del mercat d'ocasió, la majoria de les operacions, un 58%, es continuen realitzant entre particulars mentre que el 42% restant es fa entre concessionaris i empreses de compravenda, on més de la meitat de les vendes són de vehicles de fins a 8 anys d'antiguitat. Les transaccions entre particulars, en canvi, corresponen majoritàriament a vehicles per sota dels 3.000 euros amb més de 10 anys d'antiguitat i uns 100.000 km de mitjana.

Pel que fa als vehicles seminous, als de no més de 3 anys d'antiguitat, principalment provinents de km 0 i flotes de gerència, representen el 20% del mercat d'ocasió i es venen bàsicament en el canal professional. Són dades de FECAVEM.

Més continguts de