Economia 21/01/2016

El mercat de les dues rodes remunta però ignora la moto elèctrica

Es venen tantes motos com al 2010 i Catalunya és líder a Espanya, però la moto elèctrica no arriba ni al 0,5% de les vendes

Elena Freixa
2 min
Les motocicletes tipus escúter acaparen el 67% de les vendes i creixen un 3% al juliol.

BarcelonaEl mercat de la motocicleta ha entrat en una remuntada estable. Les vendes a Catalunya, que concentra una quarta part de les matriculacions que es fan a tota Espanya, van créixer més d'un 16% el 2015 fins a superar les de fa cinc anys i el sector és optimista de cara al 2016. Però en aquesta recuperació la motocicleta elèctrica encara hi juga un rol testimonial, segons les dades que ha publicat aquest dijous la patronal Anesdor.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De les gairebé 31.200 motos i ciclomotors que es van comercialitzar a Catalunya l'any passat, només 148 van ser elèctriques, una xifra que amb prou feines arriba al 0,5% del total. Aquests 148 vehicles són un terç del total que es van matricular a Espanya. La patronal del sector ha reconegut que la moto elèctrica "xoca amb la realitat tossuda d'un consumidor que encara no s'hi ha llançat".

El sobrecost del vehicle, el dèficit d'infraestructures de recàrrega i la poca coordinació entre els ajuts de les diferents administracions són els principals frens perquè avancin les vendes, segons ha explicat el secretari general d'Anesdor, José María Riaño. Per exemple, ha dit, el futur pla Movea del ministeri d'Indústria ha posat un topall a les ajudes només per a motos elèctriques de fins a 10.000 euros, una xifra que no s'entén, segons Anesdor, perquè deixa fora vehicles que, pel component tecnològic, ja tenen preus més elevats que els convencionals.

En la pujada de les matriculacions de motos, Catalunya actua com un motor indiscutible (vegeu gràfic), amb un 26% de quota de mercat a Espanya. Només la demarcació de Barcelona tota sola ja suposa el 22% de vendes de motos i ciclomotors a Espanya.

El segment del mercat que impulsa el mercat són les motocicletes, que representen el 83% de les matriculacions, mentre que els ciclomotors s'han estabilitzat a xifres mínimes després d'haver perdut amb la crisi el 80% del mercat.

Els fabricants d'Anesdor han insistit que cal una renovació del parc perquè les motos són encara més velles, de mitjana, que els cotxes que circulen per les carreteres. L'antiguitat mitjana supera els 14 anys a Espanya en els vehicles de dues rodes i set de cada deu es van matricular fa set anys o més.

Per animar les vendes, les marques demanen reduir la fiscalitat que suporten. "No volem un pla PIVE com el de l'automòbil amb incentius directes, sinó una solució més a mitjà i llarg termini que garanteixi el recanvi del parc, que convé per motius de seguretat i ambientals", ha dit Riaño.

El sector ha visvut una desindustrialització forta els últims anys a Espanya amb el tancament de fàbriques com les de Yamaha i Derbi a Catalunya, però també Suzuki i d'altres a la resta de l'Estat. De fet, ara mateix, les úniques plantes que subsisteixen són a Catalunya i estan concentrades principalment a la motocicleta de trial i de muntanya, amb marques com Montesa, Vertigo, Sherco, i també Rieju que també fa motocicletes de carretera i és el fabricant més gran que queda.

stats