Publicitat
Publicitat

REPÀS D'ESTIU

L'edició estiu de l'ARA.cat recupera cada dia un reportatge de la temporada ideal per llegir durant les vacances

Casar-se engreixa?

Alguns canvis vitals, com el matrimoni o el divorci, repercuteixen en el nostre pes

"Em vaig casar fa tres anys i m'he engreixat 8 quilos des de llavors", diu la Teresa. Quan va dir el sí aquesta noia de 30 anys pesava 57 quilos i ara en pesa 65.

Aquesta situació és força normal i la viuen moltes noies que es casen, segons dades d'un estudi d'un grup de nutricionistes de la Ohio State University, als EUA, que demostra que la majoria de dones tendeixen a guanyar pes just després de casar-se.

L'autor de l'informe, Dmitry Tumin, i el seu equip, van estudiar els canvis de pes de més de 10.000 persones en els dos anys posteriors al matrimoni. L'estudi el van dur a terme durant 22 anys i una de les primeres conclusions que en van extreure és que tant homes com dones tendeixen a guanyar pes un cop casats, però les xifres són més exagerades en el cas de les dones.

Tumin resumeix l'origen del problema: "Les dones tendeixen a fer menys exercici i menjar més després de passar per l'altar o pel jutjat, mentre que els homes adopten hàbits de vida més saludables amb el matrimoni, en molts casos gràcies als esforços de les dones per fer-los menjar d'una manera més sana".

La tesi d'aquest equip d'investigadors també la corroboren dues nutricionistes catalanes, Gemma Morales i Betlem Menéndez, membres de la junta directiva de l'Associació Catalana de Dietistes-Nutricionistes que destaquen que els canvis de vida sempre comporten canvis en els hàbits alimentaris.

"Moltes dones tenen hàbits de vida i d'alimentació força saludables que perden en el moment que es casen. Quan estan solteres es cuiden més, tant l'alimentació com la forma física, i quan passen a viure en parella tendeixen a cuidar l'altra persona", explica Gemma Morales, que alerta que aquestes valoracions són generalistes i que sempre hi ha excepcions. Un exemple que deixa molt clar aquest canvi d'actitud femení el trobem a l'hora de sopar, segons aquestes expertes. "Moltes vegades els homes tenen més gana que les dones i per acompanyar-los elles passen a fer un àpat en tota regla mentre que si estiguessin soles menjarien qualsevol cosa", diu Morales. I això pot traduir-se en un augment de pes considerable.

Canvis en el sopar

El tipus de sopar és precisament un dels grans canvis que ha notat la Teresa des que es va casar. Ella recorda que abans de casar-se encara vivia amb els pares i a la nit sempre es trobava el sopar fet. "A més, eren coses lleugeres i saludables, com ara verdures o carn o peix a la planxa, fins i tot podia sopar un iogurt o un got de llet i ja en tenia prou", recorda la Teresa.

Ara, en canvi, quan arriben a casa al vespre, tots dos tard i cansats, preparen normalment un plat més contundent, perquè el seu marit sempre té gana. "El més ràpid i fàcil de fer és la pasta, l'arròs o la pizza", diu ella, que reconeix que és "un gran error menjar això per sopar". Betlem Menéndez corrobora la intuïció que té la Teresa: "El sopar és l'àpat que pot provocar un canvi de pes més important, per això ha de ser el més controlat del dia i el més lleuger", explica la nutricionista. El problema és que després de sopar no fem cap tipus d'activitat i el cos no pot cremar calories. A partir de la tarda el metabolisme del nostre cos baixa i per això gastem menys energia. "És per aquest motiu que necessitem una ingesta més moderada que a les primeres hores del dia", destaca Menéndez.

Homes i divorcis

La segona part de l'estudi de la Ohio State University se centra en els divorcis i apunta que aquest canvi de vida provoca un augment de pes en els homes. Segons Dmitry Tumin "quan una parella es divorcia, els homes tornen als vells costums". Això vol dir: menjar de manera menys saludable, beure més alcohol, fer menys exercici, i per tant, segons aquest investigador nord-americà, "acaben guanyant pes".

Betlem Menéndez hi està d'acord però ho matisa. "Aquesta generalització és certa però cal dir que dura només un temps determinat després de la separació", destaca. La seva experiència confirma que "molts homes quan tornen a estar sols perden alguns dels hàbits saludables que havien creat durant el matrimoni i deixen de cuidar la dieta, cuinen coses més ràpides i senzilles i, per tant, més calòriques". Però això no dura gaire temps. "Tan bon punt l'home es refà i té ganes de conèixer gent nova, es torna a cuidar -destaca Menéndez- i això passa per fer una dieta més saludable i amb menys greixos".

Per a la metge nutricionista Pilar Senpau, autora de Quan la vida puja a la bàscula (Pòrtic), la clau de la relació entre el matrimoni i el divorci i el pes és que "són dues situacions a la vida que poden provocar estrès" i aquest és el factor "que pot causar uns quilos de més". Segons Senpau s'ha de diferenciar entre l'estrès puntual i el crònic: "Quan les persones s'estressen puntualment l'organisme respon bé. El problema és quan l'estrès és diari i l'organisme perd la capacitat d'adaptació a la nova situació i entra en desequilibri", explica l'especialista. Segons diu "una de les coses que estan més estudiades és que l'estrès provoca un augment de pes i concretament de greix a la zona abdominal". Senpau ho diu amb unes altres paraules: "Les parelles que no vivien juntes i que de cop fan una nova vida, amb uns nous hàbits, amb un augment de responsabilitats i d'entrada a la vida adulta, viuen un augment de l'estrès i això és el que fa que un s'engreixi, sobretot en el cas de les dones perquè pateixen més la responsabilitat".

Dietes saludables: menjar per viure millor

Els moments de la vida en què vivim un canvi important, bo o dolent, poden comportar certes preocupacions i un augment de la sensació d'angoixa. Una separació o un divorci són exemples clars que generen maldecaps, però el matrimoni també pot causar-ne a molta gent. És en aquests moments, segons la doctora Pilar Senpau, quan el nostre cos necessita "substàncies antioxidants que ens protegeixin". "La dieta ens pot ajudar a viure millor aquestes situacions", diu.

Les substàncies antioxidants es troben principalment en fruites i verdures. Alguns consells que la metge dóna per treure el màxim rendiment del consum de fruita són els següents: ca saber que el nostre cos aprofita millor la vitamina C de les fruites si són de temporada i també les absorbeix millor si fem exercici moderat. A més, la majoria de vitamines es concentren prop de la pell, per tant les hem de pelar de manera molt fina. Pel que fa a les verdures, també és millor que siguin de temporada, perquè tenen més vitamines. Cal saber que algunes hortalisses, com els pèsols, el pebrot, el blat de moro, les bledes, la col, la mongeta tendra o la pastanaga, tenen un alt contingut en fibra, una substància molt bona per al cos que ajuda a prevenir alguns tipus de càncer, com el de còlon.

Més casos: altres situacions en què ens engreixem

Exàmens: L'estrès i l'angoixa que provoquen els exàmens en molts estudiants els porten a menjar més. Alguns nutricionistes afirmen, a més, que les situacions d'estrès no ens permeten metabolitzar bé els aliments i que per això ens engreixem.

Vacances: És una de les tendències més generalitzades entre els adults: guanyar pes quan arriben les vacances. Abaixem el ritme, ens relaxem i mengem més. La combinació fa que cremem menys calories i que guanyem pes.

Àpats fora de casa: El menjar de restaurant és generalment més calòric que el que ens preparem a casa. Per això molta gent que es veu obligada, per motius laborals, a menjar fora de casa cada dia, es lamenta que això li acaba provocant uns quilos de més.

Deixar de fumar: Un altre dels moments clàssics de la vida en què es guanya pes. Molts fumadors que estan deixant el tabac superen els moments d'angoixa menjant aliments com la xocolata, els fruits secs, els caramels i les llaminadures.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT