Especials 02/12/2014

Formar-se per innovar i afrontar nous reptes

La diversificació del comerç detallista a Catalunya demana estar al dia per donar als clients la millor informació sobre els productes, per innovar i per afrontar els nous reptes

3 min
pis

Per ser competitius i buscar la diferenciació i l’especialització cal estar molt ben formats. Per aquest motiu l’oferta per als joves que es volen introduir en aquest sector és important, tant pel que fa a formació professional com universitària, però també ho és la formació per als que ja treballen en el sector i volen adquirir més coneixements. Un altre aspecte destacable és la formació professional en alternança i dual, que ofereix als alumnes la possibilitat de fer pràctiques en empreses i comerços i, alhora, formar-se i iniciar-se en el món laboral.

Avui en dia disposar d’una bona formació és fonamental per entrar en el món laboral. A més d’uns coneixements específics del sector en què es treballarà, cada vegada són més importants les matèries relacionades amb les noves tecnologies i els idiomes.

Pel que fa al comerç, en acabar l’ESO o passant una prova d’accés l’alumne que ho vulgui pot fer estudis relacionats amb l’activitat comercial, com ara el grau mitjà de Comerç, que pertany a la família professional de Comerç i màrqueting, que consta de 990 hores lectives i 410 hores de pràctiques en un centre de treball.

Si s’aprova aquest grau mitjà i es vol continuar estudiant formació professional s’ha de passar una prova per accedir als graus superiors de Comerç i màrqueting, que també es poden cursar amb el batxillerat superat. Els graus d’aquesta família professional són Comerç internacional (2.000 hores de durada), Gestió comercial i màrqueting (1.400 hores), Serveis al consumidor (1.400 hores) i Transport i logística (2.000 hores de durada).

Pràctiques a les empreses

En tots aquests graus s’han de fer pràctiques en empreses. Aquesta formació professional en alternança i dual ofereix una sèrie d’avantatges tant per als alumnes com per als centres de treball. A Catalunya el disseny d’aquesta formació s’ha inspirat en models d’altres països europeus, tot i que s’ha adaptat a les particularitats i a les necessitats del teixit empresarial de casa nostra.

Els beneficis per als alumnes es reflecteixen en el contacte amb el món laboral, que després els permet trobar feina en alguna de les empreses on han fet les pràctiques. Les empreses, per la seva banda, poden captar jovent i contribuir a formar-los tot cobrint les necessitats actuals i futures.

En l’àmbit universitari, en el camp del comerç hi ha el graduat en Direcció de comerç i distribució, que, tal com s’ha assenyalat, s’imparteix a l’ESCODI de Terrassa. També hi ha el graduat d’Administració i direcció d’empreses, el graduat de Màrqueting, el de Màrqueting i comunicació empresarial, el de Negocis i màrqueting internacionals i el de Màrqueting i investigació de mercats, entre d’altres.

El gerent del CCAM, Miquel Rodríguez, destaca la importància de la formació en el sector del comerç i el paper que hi tenen les més de 500 associacions i gremis que hi ha a Catalunya. Aquests gremis i associacions ofereixen durant tot l’any un seguit de cursos i seminaris per formar els seus agremiats i associats.

Formació i vocació

La directora de l’ESCODI, Núria Beltran, creu que “el comerç busca gent que aporti valor, ja que la lluita per la competitivitat és molt dura, i l’expansió 'online' i 'offline' fa necessari desenvolupar estratègies multicanal”. A més a més, “hi ha moltes empreses que estan creixent tant al nostre país com a escala internacional”. Per això, apunta Beltran, “el sector del comerç necessita persones amb formació i vocació, és a dir, joves als quals els agradi el comerç i amb curiositat i inquietuds per connectar amb la societat, habituats a les noves tecnologies i al món global”.

stats