Publicitat
Publicitat

'The New York Times' destaca la fi d'ETA a la portada: "Els separatistes aturen la violència per aconseguir els objectius bascos"

La premsa internacional recull la declaració de la banda terrorista, però queda eclipsada per la mort de Gaddafi, que encapçala la majoria d'edicions

La majoria de les edicions en paper i digitals dels principals diaris internacionals s'han fet ressò de la notícia del "cessament definitiu" de l'activitat armada que ha anunciat aquest dijous la banda terrorista ETA. La declaració, però, ha quedat arraconada a les portades per la mort de Gaddafi.

El prestigiós diari nord-americà The New York Times destaca la notícia en un petit titular als baixos de l'edició en paper. Diu el diari que la decisió d'ETA es deu al fet que la banda "havia quedat molt afeblida per la repressió de les forces armades de seguretat espanyoles i franceses". El diari titula que "els separatistes aturen la violència per aconseguir els objectius bascos". També diu que "els dirigents espanyols" han rebut la notícia amb "alleujament" i "optimisme", davant la crisi del deute i les mesures d'austeritat que afecten Espanya. The New York Times recull també les impressions del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i destaca que Rajoy ha insistit en què la banda terrorista "es dissolgui". Finalment, el rotatiu nord-americà també vincula la decisió d'ETA amb la Conferència de Pau de dilluns passat a Sant Sebastià.

The Washington Post titula en l'edició digital que " el grup basc ETA finalitza la seva campanya armada per la independència i apel·la Espanya i França a obrir el diàleg" i assegura que l'anunci "és la culminació" dels "rumors que han sonat durant anys".

El rotatiu francès Le Monde, amb un article titulat " ETA anuncia la fi de la seva acció armada", destaca la "col·laboració activa de França" en la "pressió policial" que ha ajudat a acabar amb ETA. La notícia no apareix a la portada en paper.

El diari anglès The Guardian titula que " ETA declara una aturada del conflicte armat" i destaca la importància de la Conferència de Pau i Kofi Annan en l'anunci. Aquest divendres el rotatiu destaca al paper que el líder de l'oposició i candidat del PP a les eleccions generals, Mariano Rajoy, estarà "sota pressió intensa de les víctimes d'ETA" si guanya els comicis. The Guardian insisteix que experts internacionals diuen que, "simplement, ETA ha estat derrotada".

The Times, per la seva banda, tot i no tenir la notícia a la portada, opta per un titular interpretatiu en què diu que "aquesta vegada podria ser diferent". Amb tot, comença el seu reportatge dient que " poca gent a Espanya creu el que ETA diu".

La televisió britànica BBC, un dels mitjans en rebre embargat el comunicat d'ETA, defensa que aquesta vegada els polítics i la societat a l'Estat espanyol creuen que es podrà arribar a la pau. Sarah Rainsford, la corresponsal de la cadena a Madrid, defensa que la trobada de San Sebastià d'aquesta setmana estava preparada "amb tant de compte" que l'anunci d'ETA "ja s'anticipava". Segons el canal públic britànic, la banda estava "molt debilitada" per les operacions policials conjuntes entre les autoritats espanyoles i franceses.

Al rotatiu Irish Times, que també va ser portador durant molt anys de notícies sobre terrorisme, defensen que "no hi ha dubte" que ETA ha estat debilitada "en termes estrictament de seguretat". "La policia ha desmantellat l'estructura de comandament d'ETA, la seva capacitat de cometre atacs ha estat limitada durant anys', asseguren. En aquest sentit, conclouen que "aquest èxit ha fet impossible a la branca més dura d'ETA retardar més la decisió d'ahir dijous, i és també la millor garantia que el comunicat conduirà cap al desarmament".

El francès Libration, per la seva banda assegura que " ETA deixa les armes "definitivament" i destaca que l'exministre d'Interior i candidat a les eleccions, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha "repetit diverses vegades" que l'anunci del final de la violència "era imminent".

El Diario de Noticias portuguès titula en els baixos de la portada de la versió en paper: " ETA anuncia l'alto el foc i posa fi a 43 anys de terror". El rotatiu destaca que la banda terrorista "proposa" un diàleg amb els governs espanyol i francès i, en les pàgines interiors, recorda "la primera víctima atribuïda oficialment a ETA, el 7 de juny de 1968", el policia José Pardines, mort a Sant Sebastià.

Els diaris italians, per la seva banda, també n'informen. Il Corriere della Sera publica " Espanya, ETA anuncia: "Fi irrevocable de la lluita armada"" i La Repubblica: " ETA anuncia l'adéu a les armes "elecció definitiva, ara diàleg".

Grup armat o grup terrorista

Entre la premsa internacional, la menció d'ETA com a grup terrorista és escassa. De fet, la cadena de televisió pública britànica, la BBC, la defineix com "el grup separatista basc" o com "l'organització paramilitar basca". En una línia similar, l'article d'aquest divendres del corresponsal de The Guardian parla del "grup separatista" i de com "renuncia a l'ús d'armes" i a "posar bombes". Altres mitjans, com The New York Times o Le Fígaro, opten per una altra fórmula i diuen que ETA "és considerada un grup terrorista per la UE i els Estats Units", però la citen, de nou, com a "grup separatista".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT