Publicitat
Publicitat

FEMBCN

Entrevista a Jordi Roca, director de Cibernàrium

“Oferim un tast digital per ser més competitius”

La tecnologia cada cop és més present en el nostre dia a dia. Per promoure la capacitació digital, l'Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa va posar en marxa l'any 1999 un projecte anomenat Cibernàrium ubicat físicament al Parc Tecnològic Barcelona Nord. Des de fa poc més d'un mes el Cibernàrium disposa d'una nova seu a la primera planta de l'edifici Media-TIC del 22@ i representa l'aposta de l'Ajuntament per l'ocupació i la promoció econòmica mitjançant la capacitació digital. Jordi Roca n'és el director.


Qui es forma al Cibernàrium?


El Cibernàrium té dues línies d'activitat en la capacitació digital. D'una banda, l'alfabetització digital, que es continua fent a la seu de Nou Barris i que ofereix formació d'iniciació a internet dirigida a tots els usuaris per donar l'oportunitat de desenvolupar-se personalment i professionalment utilitzant les noves eines tecnològiques. D'altra banda, disposa de la branca de formació de professionals per apropar-los la tecnologia com a fórmula per millorar la competitivitat de les seves empreses. Des de febrer del 2011, tota l'oferta formativa en TIC i mèdia per a professionals i pimes de la ciutat es concentra al nou Cibernàrium, a l'edifici Media-TIC del 22@.


D'on surt aquesta iniciativa?


El Cibernàrium s'emmarca en les actuacions previstes en el Pla d'Alfabetizació i Capacitació Digital per Barcelona 2010-2015, i en les mesures previstes en el Pacte per l'Ocupació de Qualitat a Barcelona. Dues mesures que reforcen l'aposta per ser un referent en la innovació.

Per què estan separats els dos Cibernàriums?


Per ampliar l'oferta. Les dues branques d'activitat, però, tenen un mateix objectiu: la promoció econòmica de la ciutat a través de la formació de la població. Volem que els professionals fessionals de Barcelona tinguin més coneixements tecnològics per tenir empreses més competitives i atreure'n d'altres. Tant l'alfabetització com la formació als professionals no s'enfoquen només com a servei social sinó també com un servei des de la promoció econòmica a la ciutat.

Per què amplieu espai ara?


Les noves instal·lacions permeten incrementar significativament l'oferta de formació sobre usos avançats de la tecnologia, fins a 140 activitats diferents en el primer trimestre del 2011. Fer ara aquesta aposta era fonamental i necessari per donar resposta a una necessitat de la ciutat.

Quina és la previsió de participants als cursos?


S'espera que 16.000 professionals rebin algun tipus de formació en aquest nou centre durant el 2011, una xifra que suposa un increment del 30% respecte de les previsions recollides en el pla.

Quin és el perfil dels assistents als cursos?


Els assistents als cursos d'iniciació tenen majoritàriament més de 40 anys, disposen d'estudis elementals i al voltant de la meitat són a l'atur. Als cursos professionals hi acostuma a anar gent entre els 30 i els 35 anys, amb un nivell formatiu més avançat i un perfil més integrat en l'àmbit laboral.
Quantes persones han passat pel Cibernàrium?


En onze anys de vida del Cibernàrium, més de 580.000. Durant els últims quatres anys ha crescut un 76% el nombre d'usuaris.
Què caracteritza aquest model formatiu?


La punta d'innovació dels cursos que oferim i la flexibilitat. En molts casos els continguts són tan innovadors que al mercat encara no hi ha oferta formativa d'aquell tema. I per arribar a tothom fem les mateixes sessions en diferents horaris i hi apliquem el model de càpsules de formació d'entre tres i dotze hores que no et converteixen en expert sinó que et donen les eines que realment necessites.


Qui decideix els continguts?


La programació dels cursos surt de les necessitats de l'empresa. S'ha creat un Consell Assessor de Continguts de Capacitació Tecnològica (Google, Microsoft, la UOC...). Aquest Consell permet coordinar l'estratègia de formació del nou Cibernàrium i aporta temàtiques a la programació, d'acord amb les necessitats dels sectors estratègics. A més de dotar-nos de continguts, el Consell també és una font de nous formadors.k
www.cibernarium.cat

EL PERFIL

Jordi Roca
L'aposta digital

Jordi Roca és el director del Cibernàrium i defensa la capacitació digital com a via de promoció econòmica de la ciutat. Enginyer superior en electrònica i enginyer tècnic de telecomunicacions, amb un Master Executive MBA, va ser un dels socis fundadors d'una empresa d'enginyeria de la qual va exercir com a director tècnic fins al 2007. Ho va deixar per responsabilitzar-se de l'àrea de Ciutat del Coneixement de l'Ajuntament de Barcelona fins que va assumir la direcció d'aquest projecte.
Es mou com un peix a l'aigua en aquest edifici que per fora sembla extret de la trilogia Matrix i per dins és diàfan, amable i funcional. La tecnologia està molt present en el seu dia a dia però també el món de l'art. Roca destaca les vistes a la Fundació Vilà Casas que ofereix una de les façanes. "Els mons de l'art i la tecnologia són aquí molt a prop", comenta Roca.


Etiquetes

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT