Societat 10/12/2014

Apunts a mà o amb l'ordinador? Com es treu més bona nota?

Alguns estudis apunten que prendre nota amb paper i llapis dóna millors resultats. D'altres destaquen el que aporten els dispositius electrònics 

Bernat Vilaró
2 min
La lletra de pal serà l’única que s’ensenyarà a les escoles finlandeses a partir del curs 2016-2017. El temps que dedicaven a l’aprenentatge de la lletra lligada el destinaran a mecanografia.

Barcelona"Els lectors absorbeixen menys els continguts quan llegeixen en una pantalla que quan llegeixen sobre paper". Aquesta afirmació apareix cada cop amb més freqüència en els debats sobre la lectura amb ebooks i, darrerament, també en referir-nos a l’escola connectada.

Malgrat aquestes afirmacions, de moment no hi ha cap estudi formal que ho confirmi categòricament. Quina és la ciència que hi ha al darrere de la nostra capacitat comprensiva, el paper i la pantalla? En Javier Pastor detalla en aquest article publicat a la web de Mobile World Capital algunes reflexions sobre el tema.

Segons afirma l'autor del text, cal deixar de banda una de les principals realitats dels dispositius electrònics: conviden a la multitasca. Això fa que la nostra concentració en la lectura es vegi compromesa per les gratificacions instantànies que proporcionen totes les accions que tenim al nostre abast al mateix dispositiu.

Alhora que llegim –afegeix Pastor– podem fer un cop d’ull al correu, a les nostres xarxes socials o a algun joc en què encara no hem aconseguit la puntuació que desitjàvem.

Si comparem la capacitat de comprensió i retenció del text llegit en dispositius específicament destinats a això hi ha diversos estudis que apunten conclusions interessants.

Millor els que prenen apunts a mà

Un d’ells, fet per la Universitat de Stavanger, a Noruega, revelava que els lectors en paper retenien millor les dades relacionades amb la "immersió i la coherència narrativa" que aquells que havien llegit el mateix text a un iPad.

Un altre estudi recent de la Universitat de Princeton tenia en compte una nova moda popular: la de prendre apunts a classe amb el portàtil i no amb paper i bolígraf. A la mostra de 67 estudiants –"potser escassa", opina Pastor es va revelar que "el grup format per alumnes que prenen notes a mà, enfront els que fan servir l’ordinador, obtenen més bons resultats.

Les virtuts del suport electrònic

Tot i això, l'article de Pastor recull que a la revista de divulgació 'Scientific American' feien una anàlisi detallada de totes aquestes conclusions, i encara que afirmaven que el paper té molts avantatges, arribaven a una dada interessant. Els dispositius electrònics aporten altres formes molt interessants de llegir i elements difícilment accessibles en llibres impresos.

La interactivitat, la possibilitat d’anotar i compartir, l’enorme capacitat d’emmagatzemament en poc espai o la capacitat d’adaptar fàcilment el format per a altres continguts (còmics, infografies...) fan que els seus possibles desavantatges en la retenció de dades quedin compensats –com a mínim, en part– per aquestes prestacions addicionals.

stats