La divulgació, la primera eina per combatre la contaminació de l’aire

L’AMB programa activitats per conscienciar del necessari canvi d’hàbits per atenuar els efectes de la pol·lució sobre la salut

Judit Monclús
4 min
La pedagogia és una eina necessària per lluitar contra la contaminació de l’aire.

La lluita contra la contaminació atmosfèrica és una de les prioritats de l’agenda política de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per millorar la qualitat de la vida dels habitants dels trenta-sis municipis que la conformen. No en va, aquest tipus de contaminació causa aproximadament 3.000 morts prematures anuals al territori metropolità. Per aquest motiu, l’ens duu a terme un seguit de propostes divulgatives per conscienciar la ciutadania sobre els perills que aquesta contaminació comporta i com pal·liar els efectes que pot produir sobre la salut. “Ara mateix, tenim una dissonància entre el risc que es percep de respirar un aire que està contaminat i un necessari canvi d’hàbits, que no és fàcil. Cal un canvi cultural que estigui relacionat amb els recursos necessaris per dur-lo a terme i amb l’existència d’alternatives suficients”, explica Ana Romero, cap de servei d’Educació i Sostenibilitat de l’AMB.

Juntament amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona, l’AMB vol estudiar com incideix la contaminació en la salut de la població de l’àrea metropolitana, tant pel que fa a l’increment de morts com a altres tipus de malalties respiratòries, cardiovasculars, etc. “A part de les víctimes mortals, hi ha efectes sobre l’aparell respiratori, especialment sobre persones vulnerables com ara gent gran, nens i persones asmàtiques o al·lèrgiques. També hi ha riscos cardiovasculars. Hi ha altres efectes que segurament estan causats o, com a mínim aguditzats, per la contaminació atmosfèrica i no se sap. Estem intentant quantificar-ho perquè té uns costos i perquè és més fàcil, quan les persones sabem com ens afecta individualment, trobar mesures per canviar els nostres hàbits”, assegura Romero. Per aquest motiu, a més de les comunicacions realitzades específicament en episodis d’alta contaminació, l’AMB ha previst que hi hagi activitats o accions durant tot l’any, dirigides a centres educatius i a població general per conscienciar de la necessitat d’optar per mesures per reduir els efectes de la contaminació.

Acció i reflexió

“En el marc del programa d’educació ambiental de l’AMB, amb més de vint anys d’existència, tradicionalment s’havien programat activitats relacionades amb l’aigua i els residus, com per exemple anar a veure una depuradora, però no hi havia activitats sobre la contaminació atmosfèrica i la salut perquè tot va lligat a com avança la percepció del risc. Ara mateix comptem amb propostes educatives en aquest sentit que es poden reservar de manera gratuïta i que van dirigides a escoles, a centres cívics o a grups de famílies que s’organitzen per fer-les”, explica Romero. L’activitat Abaixem els fums es realitza als col·legis des de fa només un any, però els 500 alumnes que hi han participat la valoren amb un 9 sobre 10. Els estudiants s’organitzen en grups de treball en què cadascun d’ells ha d’adoptar un rol de la família. Amb un mapa de la ciutat han de desplaçar-se a diferents llocs, com ara a l’hospital o a l’escola, i decidir quin mitjà de transport utilitzaran tenint en compte de si es tracta d’una urgència, com és el primer cas, o un recorregut que s’ha de fer cada dia, com el segon. Aquesta activitat promou que sorgeixin elements de reflexió que després poden posar en pràctica.

Recorregut en bus híbrid

L’AMB ha dedicat un espai especial també d’activitats per a la població en general, no tan freqüents com les que es fan per al públic escolar. En aquest cas, una de les que pren força volada és En marxa per la salut ambiental. Es tracta d’un recorregut en bus híbrid elèctric des de Torre Baró fins al port de Barcelona. Durant el trajecte, s’explica als participants els diferents focus de contaminació existents a la ciutat, com ara la mobilitat, els polígons de la Zona Franca, la indústria del costat del Besòs, etc. Quan el bus arriba a la seva destinació, s’ofereix la possibilitat de visitar una estació de vigilància atmosfèrica que permet descobrir com es mesura l’índex de contaminació.

En aquestes activitats hi participen anualment unes 49.000 persones. D’aquestes, l’any passat, al voltant de 1.500 van realitzar activitats relacionades amb la salut atmosfèrica. “Per l’experiència que tenim, sabem que els temes i les activitats noves que oferim triguen a conèixer-se i a despertar l’interès de la gent. Tot i això, els temes de contaminació comencen a despertar curiositat, sobretot pels efectes que causen en la salut”, afirma Romero. “Tot i això, hem de ser conscients que estem en la cultura de la immediatesa. A Barcelona hi ha molta gent que encara utilitza el cotxe per a les distàncies curtes. Costarà canviar aquests hàbits però cal deixar clar que es tracta d’un tema important que anirà més, especialment a conseqüència del canvi climàtic, que farà que augmentin els dies d’inversió tèrmica i, per tant, els episodis d’alta contaminació a la ciutat i a tota l’àrea metropolitana”.

ELS VIGILANTS DE L’AIRE

“A partir de l’1 de desembre, quan es declari un episodi de contaminació ambiental, que n’hi haurà i amb el canvi climàtic encara més, aprofitarem les visites a una escola o a una biblioteca amb l’activitat que sigui del programa d’educació ambiental per explicar quines conseqüències té per a la salut, quines mesures pot fer el ciutadà aquell dia perquè no l’afecti tant i donar-li materials per afavorir les bones pràctiques”, assenyala Romero. Entre les mesures que s’implantaran en aquesta tasca divulgativa, també hi ha la de deixar a les escoles un kit de material anomenat Els vigilants de l’aire, perquè els alumnes, a més conèixer la contaminació atmosfèrica, puguin desenvolupar una activitat més llarga, d’unes 10 hores de durada, que es repartirà en el temps. Seran els mateixos estudiants els que treballaran les causes i els efectes d’aquests episodis i, a la vegada, serviran d’altaveu perquè les seves observacions puguin tenir repercussió al barri i a l’entorn més proper, anant als comerços per explicar que hi ha un episodi de contaminació a la ciutat i facilitant-los cartells per difondre-ho. “Sabem que quan convertim els nens en protagonistes amb una missió, l’aprenentatge també és més vivencial i efectiu que el simple fet que vagi una persona a l’escola per fer-hi una xerrada”, apunta Romero.

stats