Any convuls a la televisió

El 2011 ha fet tocar de peus a terra a les televisions d'arreu de l'estat. Des de la realitat a la que ha abocat el mercat, al debat pel futur de l'audiovisual català, passant pel tancament de cadenes

El somni d'una TDT amb multitud d'oferta i d'operadors s'ha vist contestat aquest 2011 per la duresa del mercat: l'any que s'acaba ha sotragat profundament el panorama televisiu. El moviment més ostensible ha estat la fusió entre Antena 3 i La Sexta, que en realitat és una absorció del segon per part del primer. L'operació deixa un duopoli de facto entre les televisions estatals: el nou grup controlarà un 25,6% de l'audiència i Telecinco, que enguany ja ha operat controlant Cuatro, té un 26,3% de l'audiència. I si els dos gegants acumulen més de la meitat d'espectadors, encara és més clara la seva posició al mercat publicitari. Fins a un 85% de la inversió del 2011 en anuncis de televisió va anar a parar a algun dels canals de Planeta (comptant-hi La Sexta) o Mediaset.

Les televisions temàtiques també han passat el seu viacrucis, sobretot si no pertanyen a un dels dos grans grups. És el cas de Veo7, propietat d'El Mundo, que va acomiadar el gruix de la plantilla i que, a partir del gener, llogarà el seu espai al canal Discovery Max, especialitzar en documentals. O el grup Intereconomía, que ha vist reduïda la publicitat de la seva branca televisiva en un 60% (i va haver d'acomiadar 14 dels seus treballadors).


A Catalunya, TV3 s'ha situat al centre del debat sobre el futur de l'audiovisual català. El portaveu del Govern anunciava el mes de novembre que la Generalitat hi faria al 2012 una aportació de 260 milions, un 13,3% menys que els 300 milions que hi haurà dedicat enguany. La directora del canal públic català va criticar amb duresa la retallada i va assegurar que caldria tocar la programació –caldria renunciar a la Lliga de futbol, segons va dir– de manera que es posava en risc el lideratge en audiència de què ha gaudit els darrers dos anys. Mentrestant, el canal privat de TDT d'abast nacional, 8TV, va aprofitar l'any per mirar de fer un salt endavant en la seva estancada audiència (a l'entorn del 3%) amb el fitxatge de Josep Cuní per presentar un magazín vespertí de 7 a 10 del vespre.


És en l'àmbit local on hi ha hagut més turbulències. Televisió de l'Hospitalet va rebre la notícia del seu tancament i altres canals han abaixat també la persiana –Gavà, l'empordanès Canal Nord, ...– o bé han renunciat a posar-se en marxa –com la TDT del Maresme Nord–. A les Illes, es va decidir el tancament de Televisió de Mallorca, l'únic mitjà televisiu que emetia íntegrament en català a l'Illa.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT