Especials 15/04/2011

El rol dels pares i educadors

ángela Fragoso
2 min
Alumnes de la titulació de tècnic superior en eficiència energètica i energia solar tèrmica prenen apunts / MONTSE BUSQUETS

Catalunya no té un sistema propi d’orientació i, per tant, cada escola, cada institut i cada centre treballa amb diferents intensitats l’orientació acadèmica i professional dels estudiants. Ricard Coma, gerent de la Fundació BCN Formació Professional explica: “Els resultats acadèmics són un dels indicadors que es posen sobre el tauler de l’orientació, però el que és important és que no sigui únic”. Certament, hi ha altres components que no s’haurien d’obviar si el que realment es busca és endegar un procés reflexiu que ajudi la persona a construir una imatge més ajustada d’ella mateixa, més coneixedora de les seves fortaleses, interessos i limitacions, i l’encaix de tot plegat amb les vocacions, quan apareixen.

Autoconeixement

Es podria dir que l’abecé de l’orientació acadèmica i professional es planteja en tres àmbits diferents i és important que els professionals de l’educació sàpiguen aprofundir amb el mateix interès en cadascun. El primer hauria de ser facilitar l’autoconeixement de la persona a partir del treball dels interessos professionals, els valors laborals (la responsabilitat, l’estabilitat, l’autonomia, la creativitat, la mobilitat, etc.) i les aptituds (àrees de coneixement i resultats acadèmics). Coma afirma: “Aquest primer treball hauria de permetre adquirir un nivell d’informació sobre les qualitats i interessos personals de cada estudiant en relació amb l’exercici de les professions”.

Oferir informació bàsica

El segon àmbit de treball implica un coneixement de les opcions que s’ofereixen des del sistema educatiu. El sistema és molt ampli i flexible, i consta de cicles formatius de grau mitjà, batxillerat, cicles formatius de grau superior, estudis universitaris de grau, postgraus, màsters, idiomes, etc. Les sortides laborals, la tipologia d’ofertes de treball, les principals ocupacions i les tendències dels sectors professionals són altres elements que cal tenir en compte. Coma explica: “Si bé no cal conèixer en detall cada títol, sí que resultaria intolerable la falta de coneixement de la FP com una opció que facilita l’aprenentatge d’una professió en més de 23 àrees professionals i 150 títols diferents”. La Guia FP 2011-2012 ha estat elaborada justament per ajudar a orientar els joves i les famílies i informar de totes les especialitats que s’ofereixen des de la Formació Professional.

Ensenyar a decidir

Per acabar, el tercer àmbit de treball del procés d’orientació que han de fer els professors i els pares hauria de facilitar també l’entrenament de la presa de decisió. Fer una tria amb reflexió demana mètode i és important ensenyar el procediment quan els joves es troben precisament en els moments importants de decisió.

stats