SANT JORDI 2011

El Sant Jordi més sant, en 10 capítols

Com afecta el calendari? La gent marxarà? S'ha fet un pla de xoc? Es notarà la crisi? Qui lidera la porra? Els premis ajuden? On són els mediàtics? Preguntes amb resposta d'aquest Sant Jordi

Sant Jordi en dissabte, en plenes festes de Setmana Santa i en temps de crisi. Aquest 23 d'abril serà una de les diades del llibre més singulars dels últims anys. Malgrat els mals auguris -el 2010 per primer cop hi va haver xifres negatives-, el sector s'aferra a l'optimisme. Ells també s'hi juguen la temporada, a l'abril. De moment, tenen el factor camp a favor: lluirà el sol.

1. Com afecta el calendari? Obstacle important: el Dia del Llibre cau en Dissabte Sant

"Els comercials s'han hagut de trencar les banyes perquè tothom sap que el cap de setmana després del Divendres Sant és com la Mare de Déu d'Agost: Barcelona està deserta", sospita Isabel Obiols, editora de La Magrana. Altres editors, en canvi, opinen que no afectarà les llibreries, però sí de manera dràstica l'oferta de les grans superfícies comercials.

2. La gent marxarà? La diada es viurà més en comarques, a segones residències

"Hi haurà un flux de gent molt superior al d'altres anys -opina Izaskun Arretxe, editora d'Ara Llibres, i amb qui estan d'acord la majoria de segells-. És possible que molta gent de fora de la capital vingui a Barcelona, i al revés. També pot servir per donar a conèixer el Sant Jordi a gent de fora". Però això no té per què ser un desastre majúscul en xifres globals, perquè es preveu que la majoria de viatges es facin dins de les fronteres catalanes.

3. Hi ha antecedents? L'agenda fa la mala passada un cop cada dècada

Des de l'any 1930, Sant Jordi ha caigut set vegades en Setmana Santa, recompta Xavier Mallafré, president del Gremi d'Editors. L'any 85 es va fer un intent de passar-ho al dia 27 d'abril, per la Verge de Montserrat, però ningú no en va quedar satisfet. Tothom té clar que Sant Jordi se celebra el 23 d'abril, peti qui peti. El 2000 va caure en Diumenge Sant; es van repartir les vendes en dos dies però es va fer el mateix calaix.

4. S'ha fet un pla de xoc? Sant Jordi durarà set dies i s'eixamplarà per tot el país

La Cambra del Llibre ha allargat el dia a una setmana sencera, que va començar ahir. "Com que hi ha dies d'oci i la gent pot estar fora del seu lloc habitual, hem organitzat activitats culturals a indrets com Tortosa, Torroella de Montgrí i Mataró -explica Mallafré-. Tot això dóna més de 1.000 activitats per Catalunya". Antoni Daura, president dels Llibreters, també assegura que els ha costat menys fer que els autors surtin de gira per comarques, potser conscients que l'any serà difícil. La campanya de signatures serà més intensiva. "Per primer cop han vist que no tot comença i acaba a Barcelona, que és interessant voltar pel país, i espero que serveixi de precedent. Però, el dia 23, els autors volen ser a Barcelona".

5. Es notarà la crisi? Els professionals esperen mantenir els resultats del 2010

L'any passat la venda de llibres va baixar un 10% respecte al 2009. Era el primer any recessiu. Per Sant Jordi, en concret, es van facturar 19 milions d'euros, una xifra que editors i llibreteres esperen igualar. "Per Sant Jordi hi ha alegria, per un dia. La gent es reprimeix durant l'any però els dies de regals, Nadal i Sant Jordi, es deixen anar una mica. No ha de ser pijtor", confia Mallafré. De fet en una sola jornada es ven entre el 5 i el 8% de de tot l'any. El que segur que no remuntarà serà la venda d' e-books : l'any passat no va passar de l'1%.

6. Qui lidera la porra? El Sant Jordi 2011 no imposa un únic títol als aparadors

No és any d'un sol fenomen: no hi ha una saga de moda, ni trilogies, ni vampirs, ni un gènere en voga. "És un any molt obert", es repeteix amb optimisme pel sector, perquè satisfà més un èxit democràtic. "La fornada de literatura catalana és molt bona", diu Daura. Si durant l'any un 20% de vendes és en català, per Sant Jordi el percentatge puja al 30%.

7. I de què depèn? Les informacions d'última hora als mitjans, decisives

"Sou els grans inductors de la concentració de compra en funció de com jugueu les porres", acusa Mallafré. Les llistes de més venuts de les últimes setmanes marquen tendència, però no se sap qui farà podi fins a l'últim dia, potser fins a l'últim informatiu. La gran influenciabilitat es deu al fet que hi ha una part important de llibres de regal, alguns dels quals mai es llegiran.

8. Els premis ajuden? Aquest any, una nova generació obre el seu camí al mercat

Els premis sempre són una garantia, començant pel Sant Jordi de Ramon Solsona i els de llengua castellana com Eduardo Mendoza (Planeta) i Alicia Gimenez Bartlett (Nadal). Però aquest any és el dels premiats poc coneguts: Cristian Segura (Pla), Núria Amat (Llull), Bea Cabezas (Carlemany), Alba Dedeu (Rodoreda), Gerard Guix (Pin i Soler) i Bel Olid (Documenta).

9. On són els mediàtics? Les superestrelles dels mitjans no s'han fet notar gaire

Cap gran tòtem televisiu no ha tret un nou títol. El que més s'hi acosta és el Benvinguts a casa vostra de Manel Fuentes o l' Aicnàlubma de Joaquim Maria Puyal, juntament amb els llibres de periodistes esportius.

10. Hi ha algun fenomen? Tele i cine tiren dels èxits d'Albert Espinosa i 'Pa negre'

El més proper a un fenomen editorial és Si tu em dius vine ho deixo tot... però digue'm vine d'Albert Espinosa. Els adolescents ja s'han llançat a fer cues per una signatura seva. L'altre fenomen està lligat a l'èxit brutal de Pa negre al cinema: la novel·la d'Emili Teixidor ha revifat a les llistes de més venuts.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT