SANT JORDI 2011

Sant... tornem-hi

Emili Teixidor, Patrícia Gabancho, Najat El Hachmi, Albert Casals i Jordi Puntí han triomfat firmant llibres el Sant Jordi dels últims 5 anys i s'han guanyat l'oportunitat de repetir l'èxit aquest any

Fa anys que les vendes de Sant Jordi es mantenen al voltant dels 19 milions d'euros. Només un 30% d'aquesta xifra correspon als llibres en català, un percentatge que durant l'any baixa fins al 20%. "Només un de cada cinc llibres venuts a Catalunya és en llengua catalana", recordava fa uns dies Xavier Mallafré, president del Gremi d'Editors de Catalunya.

A banda de l'estabilització de les xifres -que, com s'ha repetit amb alarmisme, aquest any perilla perquè la diada cau en dissabte i en plena Setmana Santa-, aquests últims anys els llibres dels anomenats autors mediàtics han deixat d'ocupar les llistes de més venuts de Sant Jordi. Si l'any 2006 Andreu Buenafuente havia triomfat amb He dicho i el llibre més venut del 2007 va ser El llibre mediàtic de Polònia , el gran triomfador en l'apartat de no-ficció del 2009 va ser El món sobre rodes , d'Albert Casals, i l'any passat Eduard Punset i el seu Viaje al poder de la mente . Aquest 2011, Punset i Casals han tornat amb novetats que insisteixen en els camps que han llaurat per aconseguir l'èxit: en el cas de Punset, Excuses per no pensar (Destino) torna a barrejar ciència, consells i autoajuda; Casals mostra, a Sense fronteres (Edicions 62), les virtuts del seu esperit viatger i optimista. En el camp de la no-ficció, aquest Sant Jordi també torna Patrícia Gabancho, que des de l'aparició d' El preu de ser catalans l'any 2007 ha continuat publicant a un ritme de llibre per any. La novetat d'aquest 2011, A la intempèrie (Columna), fa memòria dels anys de la Transició sense estalviar-se opinions contundents.

Ficcions amb ganxo

L'any 2006, Emili Teixidor no va parar de firmar exemplars de Laura Sants . Cinc anys més tard, l'escriptor de Roda de Ter aprofitarà la revifalla de Pa negre (Columna) per fer content un petit percentatge de les desenes de milers de lectors d'un dels longsellers indiscutibles dels últims anys que, tot i així, encara és a molta distància del llibre més venut del seu autor, L'ocell de foc , que ha superat el mig milió d'exemplars.

L'any 2007, els contes àcids de Sergi Pàmies van fer fer ganyotes a una bona pila de lectors. Aquest 2011 Pàmies aprofitarà l'embranzida que ha agafat amb La bicicleta estàtica (Quaderns Crema, 2010), un altre llibre de narracions -aquesta vegada amb un percentatge important d'autobiografia-. Martí Gironell passejarà el seu arqueòleg montserratí, un dels llibres més venuts de l'última campanya de Nadal, després d'haver-se donat a conèixer amb una ficció històrica, El pont dels jueus (Columna), que tenia com a escenari el poble de Besalú, on el periodista va néixer l'any 1971.

Una de les novel·les més venudes del 2008 va ser L'últim patriarca , de Najat El Hachmi, que torna amb una novel·la carregada de sexe, La caçadora de cosso s (Columna): El Hachmi ha canviat la crònica social per una narració escrita amb una fredor que contrasta amb el tropicalisme de les escenes descrites.

Dos dels autors amb més repercussió de l'última diada, Albert Espinosa i Jordi Puntí, han aprofitat l'empenta comercial dels seus llibres per publicar noves referències. Espinosa, que ha aconseguit embogir els adolescents catalans amb la sèrie Polseres vermelles , dóna a conèixer Si tu em dius vine ho deixo tot... però digue'm vine (Rosa dels Vents), una novel·la en què el misteri, els sentiments i la malaltia s'esforcen per commoure el lector. Si Espinosa escriu una novel·la cada estiu, Jordi Puntí va trigar gairebé una dècada a donar per bona Maletes perdudes , novel·la que ha aconseguit, a més d'una molt bona repercussió de lectors, uns quants premis amb pedigrí (el Llibreter, el Lletra d'Or, el de la Crítica). Aquest Sant Jordi publica Els castellans , on deixa fluir la memòria i observa l'entorn on va créixer a partir d'una desena d'articles publicats a L'Avenç l'any 2008.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT