Publicitat
Publicitat

Laura Sabaté, presidenta del Banc Solidari de Serveis Gratuïts de les Corts

“Els veïns ens podem ajudar amb accions petites i senzilles”

Fa gairebé 15 anys que el Banc Solidari de Serveis Gratuïts de les Corts posa en contacte persones que necessiten algun servei amb veïns voluntaris que poden ajudar-los. Són necessitats senzilles: acompanyar una persona gran a l'hospital, anar a buscar medicaments, cosir la vora d'uns pantalons o fer companyia

Fa gairebé 15 anys que el Banc Solidari de Serveis Gratuïts de les Corts posa en contacte persones que necessiten algun servei amb veïns voluntaris que poden ajudar-los. Són necessitats senzilles: acompanyar una persona gran a l'hospital, anar a buscar medicaments, cosir la vora d'uns pantalons o fer companyia.

Quin tipus de serveis són els que més es demanen?

Per circumstàncies familiars i econòmiques, el sector de la població que necessita més ajuda és la gent gran. Hi ha qui necessita companyia, qui no pot sortir sol al carrer o qui necessita que l'acompanyin al metge per entendre exactament què li expliquen.

Des del Banc Solidari estem molt vinculats als serveis socials de l'Ajuntament de Barcelona, que ens fan arribar els casos que els voluntaris del Banc Solidari poden atendre. Però la majoria de serveis són cíclics, és a dir, hi ha gent que necessita que un cop a la setmana se l'acompanyi a fer la compra, o al metge, o nens que necessiten un reforç escolar.

La gent jove també necessita ajuda?

Sí, hi ha qui ofereix reforç escolar a fills d'immigrants per aprendre català o assolir el nivell acadèmic que els correspon per l'edat. En aquest cas, com que són menors, ho fem en espais oberts, públics, i també controlats pels serveis socials.

També hi ha gent que en el seu dia a dia no té temps per a res i agraeix que algú li vagi a recollir uns papers o li faci gestions senzilles. A més, tenim un grup de dol, que és un servei específic i aconfessional, que ja ha ajudat més de dues-centes persones que han perdut algú estimat.

El Banc Solidari és com un banc del temps?

No ben bé. En els bancs de temps es calcula quantes hores has donat i quantes n'has rebut. És una filosofia molt maca, però nosaltres no ens volíem oblidar de les persones que no poden retornar l'ajut, com per exemple la gent gran. És per això que al Banc Solidari no portem un còmput de temps i serveis, sinó que cadascú ofereix el que pot i el que vol en cada moment.

I això com ho gestioneu?

Hi ha cinc voluntaris que de dilluns a dijous atenen el telèfon de la seu del Banc Solidari. Aquestes persones recullen les dades de tots aquells que volen ser voluntaris, i posteriorment se'ls fa una entrevista i es concreta els serveis que poden oferir. Quan es rep la demanda d'un servei, es mira a la base de dades quins voluntaris el poden cobrir i se'ls truca per proposar-los-hi. Un cop realitzat el servei, tornem a trucar tant al voluntari com al beneficiari per saber com ha anat.

Hi ha gent a qui li fa vergonya demanar segons quin tipus d'ajuda?

Vergonya, no. El que passa és que de vegades hi ha qui no sap que existeix el Banc Solidari. Ens promocionem a través de tríptics o cartells, però sovint qui més ajuda necessita és qui menys es fixa en aquesta informació, no consulta internet o li fa por posar-se en mans de gent que no coneix. Per això la col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona és bàsica: els serveis socials fan de pont i generen confiança a les persones d'edat avançada perquè estiguin tranquil·les quan els voluntaris les visitin. N'hi ha que no s'acaben de creure que el servei sigui gratuït.

Treballeu només amb gent del barri de les Corts?

No excloem ningú, tot i que per facilitat i proximitat la majoria de voluntaris són del barri. El Banc Solidari va sorgir a través de gent que ja s'organitzava en associacions veïnals de les Corts i que es va adonar que els veïns ens podíem ajudar amb accions molt petites i senzilles, a les quals les institucions públiques no podien arribar. L'Ajuntament va donar suport a la iniciativa i des de la seva creació s'han aconseguit 250 voluntaris i s'han fet unes 2.000 accions.

Quin perfil tenen els voluntaris?

La majoria són persones d'entre 35 i 65 anys amb disponibilitat de temps, ja sigui perquè treballen a temps parcial o perquè estan jubilades. Són gent amb ganes d'ajudar en coses senzilles però molt útils: portar la compra a casa, fer companyia o traduir un text.

Vivim massa sols i no tenim amics i familiars que ens puguin ajudar?

De fet, el Banc Solidari no hauria d'existir, perquè per solucionar moltes coses hauríem de poder trucar a un veí o a un familiar. Abans als barris tothom es coneixia i el ritme del dia a dia era més lent, però ara la vida ha canviat, el teixit social és més feble i cal que hi hagi entitats que ho compensin. El que fem és instrumentalitzar el que abans es feia de boca a boca.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT