Publicitat
Publicitat

El Barça trencarà una tradició de 115 anys i portarà ratlles horitzontals

El disseny de Nike de la temporada que ve busca batre rècords amb una proposta atrevida

A finals del 1997 Luciano Benetton va rebre una trucada que el va deixar glaçat: el Barça havia firmat un contracte amb Nike. El club blaugrana, presidit llavors per Josep Lluís Núñez, vestia amb la marca Kappa, propietat de Benetton, des del 1992. El contracte era fins a la temporada 1998-1999, però la multinacional nord-americana Nike s’havia mogut amb agressivitat i astúcia. Així, quan el mateix Luciano Benetton va intentar presentar una contraoferta, es va trobar que l’acord entre el Barça i Nike era definitiu. Nike acceptava pagar a Kappa una compensació de 1.200 milions de pessetes, però se sortia amb la seva gràcies a la feina de José María Frigola, director general de Nike, i a un jove Sandro Rosell, director de màrqueting. El Barça va firmar un acord per vestir amb Nike del 1998 al 2008. Un acord que s’ha anat renovant. El primer disseny de la marca nord-americana, aquell de la temporada 1998-1999, va ser molt elegant i trencava amb els dissenys cridaners de Kappa dels anys 90. Però, amb el pas dels anys, Nike ha aconseguit anar sorprenent amb els seus dissenys. Però cap d’aquestes propostes havia sorprès tant com la de la temporada 2015-2016.

El diari Sport va publicar ahir en exclusiva com serà el disseny que, apostant per ratlles horitzontals, trencarà una tradició de 115 anys, la de portar ratlles verticals, que es va establir ja en la segona reunió de la junta del club, un 13 de desembre del 1899, quan es van escollir els símbols del Barça. Aquell dia es van escollir el blau marí i el grana per als colors de la samarreta -els mateixos que lluïa Gamper al Basilea, el seu antic club a Suïssa-, amb ratlles verticals i l’escut de la ciutat de Barcelona al pit. Així es va jugar ja el segon partit de la història del club, el 24 de desembre del 1899, un triomf contra el Català FC per 3-1 amb dos gols de Joan Gamper. En canvi, no hi ha documentació sobre l’equipació del Barça en el primer partit, una derrota contra la colònia anglesa el 8 de desembre al Velòdrom de la Bonanova. Aquella camisa amb botons, però, va anar canviant. L’escut va deixar de ser el de la ciutat, els colors han variat en funció de la moda, amb diferents tonalitats de blau i grana, i el nombre de franges s’ha modificat. Han canviat els colors de les mitges i dels pantalons -inicialment eren blancs- i, finalment, la temporada 2015-2016, el Barça portarà franges horitzontals.

La nova samarreta l’hi van presentar al president Bartomeu aquesta mateixa setmana. La senyera seguirà present al clatell i els pantalons seran de color vermell. “Aquest disseny funcionarà molt millor” que el d’aquesta temporada, asseguren fonts de la multinacional americana, que fa setmanes que elabora estudis per saber la idoneïtat del nou disseny. A la seu d’Oregon no es deixa res per a la improvisació i Nike aposta per aquest disseny després de valorar molts factors i fer prediccions basant-se en les preferències dels potencials compradors que ja tenen recollides d’aquests últims anys. A l’empresa americana també són optimistes respecte a la segona equipació, que esperen que tingui uns nivells de venda millors que els de la segona samarreta d’aquest any, la de color carmesí (model crimson, com la coneixen a Oregon), i similars als que va tenir la quadribarrada fa dues temporades. Tots aquests resultats que projecta Nike, però, estan supeditats en certa manera als resultats esportius d’aquesta temporada, que poden fer variar notablement les vendes de samarretes.

Una senyera diferent

Amb la nova segona equipació, que és una barreja de groc llampant per davant amb la senyera a la part posterior i amb pantalons blaus, ja no es fabricarà més la samarreta quadribarrada. De fet, Nike ja no en va fabricar per a aquest curs, però el compromís de Sandro Rosell de mantenir la samarreta de la senyera fins al 2016 -“Mentre aquesta junta estigui al càrrec”- va fer que es mantingués com a quarta equipació, i s’acabés utilitzant per jugar contra l’Athletic de Bilbao en el marc del Tricentenari del 1714. El compromís de Rosell als micròfons de TV3 el setembre del 2013 va ser que la quadribarrada seria tercera equipació fins al final del mandat, tot i que “sabia que no podia ser”, asseguren fonts de Nike, i això és el que ha acabat passant.

Encara no ha vist la llum pública la tercera equipació. Fonts de la companyia no són tan optimistes respecte a les vendes que s’assoliran amb una tercera samarreta que es donarà a conèixer a principis del 2015. No serà tan llampant com l’actual (model volt ), i les vendes aquí es preveuen inferiors a les assolides durant aquesta temporada. El disseny de les noves samarretes s’ha fet públic mentre el Barça negocia amb Nike un nou contracte, que espera que el converteixi en el club més ben pagat del planeta, superant el Manchester United. El Barça preveu un acord superior als 90 milions, que superi els 54 milions que es van cobrar, per exemple, aquesta temporada passada, tal com va avançar l’ARA a l’octubre.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT