Publicitat
Publicitat

El Brasil, sota l'efecte de Ronaldo

Ronaldo va canviar les lleis de la lògica. El seu fitxatge contra natura pel Corinthians, el desembre del 2008, va contradir la tendència exportadora del futbol brasiler i va tenir un efecte crida per als prejubilats àvids per tornar a casa. O fenómeno va apostar en la força de la seva imatge per firmar un contracte galàctic, segons el qual tenia participació en els nous patrocinadors i, fins i tot, en el taquillatge. La clau de l'operació era en l'autofinançament. I va ser un èxit. Ronaldo va tenir ingressos europeus i el club es va enfortir com mai.

La proximitat del Mundial 2014 i dels Jocs Olímpics de Rio 2016, així com l'emergent mercat de consum intern, on s'han incorporat 40 milions de persones en deu anys, van impulsar les grans marques a unir-se amb l'star system futbolístic. El camí ja estava assenyalat.

Deco, Ronaldinho, Robinho, Luís Fabiano, Vágner Love... i aquest estiu Diego Forlán i Seedorf s'han apuntat a la festa. El Brasil, però, no és Qatar, ni els EUA, ni el Japó: la torcida , com s'anomena l'afició dels clubs brasilers, exigeix. El combustible del cercle virtuós són els títols: Ronaldo en va guanyar dos (el Campionat Paulista i la Copa del Brasil, el 2009); Ronaldinho, en canvi, cap ni un, i això el va privar de firmar amb cap patrocinador durant l'any i mig que va jugar al Flamengo.

Al futbol brasiler, allà on no arriben el màrqueting ni les empreses, que operen en un mercat de 200 milions de potencials consumidors, hi arriben els mecenes. Per molt que els clubs hagin augmentat els ingressos amb nous contractes televisius, no tenen salut financera per fer front a fitxes fora dels paràmetres locals. L'ajuda externa es fa, per tant, indispensable. El cas paradigmàtic és el del Fluminense de Rio de Janeiro, on Fred, Deco, Rafael Sobis i Thiago Neves cobren gràcies al president del principal patrocinador. Hi ha dubtes, no obstant això, sobre la sostenibilitat: les entitats han augmentat en un 42% el seu endeutament els últims tres anys, segons un estudi de la consultora BDO.

És curiós que la màxima expressió del model Ronaldo hagi estat utilitzada per retenir el nou crac emergent. Neymar, amb 20 anys, facturarà enguany 15 milions d'euros en publicitat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT