Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Citroën DS5 Hybrid4: el triomf de la utopia

Sempre han estat molt cofois dels seus productes i les seves obres: des del general De Gaulle fins a Nicolas Sarkozy, tots els màxims mandataris francesos han fet servir Renaults, Peugeots i, sobretot, Citroëns per als seus desplaçaments oficials. Per això no va ser gens estrany que François Hollande ja aparegués amb un DS5 Hybrid4 en el seu primer acte públic, el de la investidura com a vint-i-quatrè president de la República Francesa.

Una gran part d'aquesta grandeur té l'origen en la història d'aquest país. També en la tradició esportiva. Fa pocs dies es va fer una nova edició de les mítiques 24 Hores de Le Mans. Enguany la victòria va ser per primera vegada per a un vehicle híbrid: l'Audi E-tron, que portava un motor elèctric per moure l'eix del davant i un de dièsel per impulsar el del darrere. La combinació d'aquestes dues tecnologies pot semblar un terreny exclusiu dels prototips, d'una utopia difícil de traslladar a la sèrie.

Doncs no. El DS5 Hybrid4 és el primer cotxe del mercat que converteix en una realitat comercial el que vam veure a la cursa de resistència més famosa del món. Aquest Citroën combina un motor elèctric (37 CV) amb un de dièsel (163 CV) en una variant diferent a l'habitual elèctric/gasolina de la majoria dels híbrids de la generació present.

La suma dels dos propulsors dóna una potència de 200 CV, que en la nostra prova ens van costar una mica de trobar, fins i tot en el programa de conducció Sport, un dels quatre possibles que presenta. Els altres són l'Auto, molt més tranquil, pensat per reduir el consum; el 4WD, que fa que el cotxe vagi amb tracció permanent gràcies a la suma puntual del motor elèctric al funcionament constant del propulsor tèrmic, i el ZEV, que permet fer uns quatre quilòmetres a 70 per hora, només amb el motor elèctric, ideal per circular per zones urbanes, aparcaments, etc. Totes aquestes opcions fan que aquest cotxe tingui una personalitat bastant polièdrica en funció de la conducció triada.

El comportament del xassís és força correcte, encara que el pes del conjunt provoca inèrcies que es fan notar a l'hora d'endinsar el cotxe en alguns revolts, sobretot al davant, per culpa d'una direcció excessivament assistida. Hereta la plataforma del C4, però potser hauria estat bé disposar també de la suspensió Hidractiva del C5, encara que el confort obtingut és més que satisfactori.

L'espai interior és adequat, tot i que si al darrere hi van passatgers gaire alts poden tocar el sostre amb el cap, ja que la carrosseria té una línia descendent molt sobtada a la part posterior. En canvi, el maleter ha perdut capacitat respecte al DS5 convencional ; la necessitat d'acollir les bateries del motor elèctric li ha restat espai útil (de 468 litres a 325), cosa que, amb una boca de càrrega massa alta i estreta, condicionada pel disseny, el deixa com un dels punts febles.

La gran virtut d'aquesta berlina de luxe no són les prestacions, sinó el fet que s'anunciï un consum de només 3,8 litres i unes emissions de 99 g de CO per quilòmetre. L'equipament d'un sistema stop & start de sèrie ajuda a obtenir aquests resultats.

El nivell dels acabats d'aquest cotxe tan innovador és molt elevat, digne del segment premium del mercat. El Citroën DS5 Hybrid4 és un gran cotxe per molts motius. El principal és perquè marca una pauta tecnològica que tindrà molt seguiment per tots els fabricants. Ara lluita directament amb el Peugeot 3008 Hybrid4, el seu cosí germà, però aviat segur que podrà fer-ho sense cap complex contra rivals com els Audis, els BMW i els Mercedes híbrids. Temps al temps.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT