S'ACABA LA CURSA DE MOTOR MÉS DURA DEL MÓN
Esports 17/01/2011

El Dakar té clar accent català

Els catalans han tancat un gran Dakar. Marc Coma ha guanyat en motos; Lucas Cruz ha estat tercer al costat de Sainz en cotxes; Pep Vila, cinquè en camions, i Laia Sanz és la primera catalana que acaba un Dakar.

Nuria García
4 min
Folgueroles, Catalunya

BarcelonaEl Dakar 2011 ha estat un gran Dakar per als pilots catalans que hi participaven. Des de Marc Coma, que ha comandat la general més de mitja cursa i ha aconseguit el seu tercer Dakar (després dels que ja va guanyar el 2006 i 2009), fins a Laia Sanz, que debutava en la categoria de motos al costat del veterà Jordi Arcarons i ha aconseguit ser la primera catalana que completa un Dakar i, a més, ha guanyat en la categoria femenina. De les poques notes negatives dels catalans en aquest Dakar es pot destacar l'abandonament de Nani Roma en cotxes. Després del que li va costar trobar un equip per poder participar-hi, el de Folgueroles es va veure obligat a deixar-ho córrer per un problema mecànic, mentre que Lucas Cruz, copilot del madrileny Carlos Sainz, ha estat tercer de la general tot i liderar la prova durant moltes etapes.

Isidre Esteve, que ha participat onze cops en la cursa pel desert més dura del món, analitza què li ha semblat el Dakar i quines han estat les claus d'aquest domini català. "En motos hem estat al davant, en cotxes en Carlos Sainz i en Lucas també han liderat la cursa... hi ha d'altres països que també són allà. A Catalunya hi ha molta afició d'aquest esport i això fa que hi hagi pilots catalans a dalt", argumenta Esteve.

1. Motos

"Coma és qui ha fet menys errades, és el just guanyador"

El pilot d'Avià arribava a aquest Dakar amb molts canvis: nova moto, nou motxiller -pilot d'ajuda- i nou mànager. Tot i els canvis, Coma ha demostrat la seva superioritat. "Ell estava acostumat a pilotar motos de 700 cc i enguany era obligatori que fossin de 450 cc. KTM ha fet un gran treball perquè ha demostrat fiabilitat. Però a més Coma tenia nou motxiller, Joan Pedrero, i nou mànager, Giovanni Sala -afirma Isidre Esteve-. De tots els pilots de motos és qui menys errades ha fet, el seu gran rival ha estat Despres, que va cometre una errada que li va costar una penalització de deu minuts. Cap pilot ha estat al nivell del Marc en la cursa i en la navegació. Cal felicitar-lo", comenta Esteve que, per pròpia experiència (va ser rival de Coma durant uns anys), sap que el pilot d'Avià es prepara aquesta cursa a consciència.

De qui també Isidre Esteve només té paraules d'elogi és per a Juan Pedrero, que per primer any ha estat el motxiller de Coma. "Ha fet molt bé la seva feina. Ha estat a prop del seu pilot i, a sobre, ha estat cinquè!". L'anterior motxiller de Coma, Jordi Viladoms, participava en el seu primer Dakar en solitari i ha acabat catorzè. "Era el primer any que era dins l'estructura d'un equip que li permetia lluitar per la victòria. Però la moto que ha dut era nova. Ha estat penalitzat per errades mecàniques que no li han permès obtenir un bon resultat, hauria de lluitar per estar entre els cinc primers", analitza Isidre Esteve.

El pilot també subratlla la primera participació de Laia Sanz, de la mà del veterà Jordi Arcarons. "Els dos han fet una gran tasca, però la Laia no partia de zero. És deu cops campiona del món de trial, té molta tècnica sobre la moto i només calia que aprengués la navegació i sobretot planificar-li l'estratègia de cursa -diu Esteve-. Al principi ho va fer molt bé, després es va veure penalitzada per sortir al darrere a causa d'alguna errada de navegació. Va ser el moment clau: el Jordi [Arcarons] li va dir que no calia arriscar, que ja arribarien dies en què podria avançar. I així va ser. Un cop va sortir de la pols, va fer unes bones jornades i es va situar líder de la categoria femenina. Al final la vam veure molt emocionada. Per a ella era un somni i l'ha aconseguit."

2. Cotxes

"No pots arriscar sovint en aquesta cursa, ho pagues car"

Lucas Cruz, copilot de Carlos Sainz, ha acabat tercer. Juntament amb el madrileny, Cruz ja va guanyar l'edició passada del Dakar. "En cotxes, hi ha molt nivell al davant, moltíssims pilots tenen opcions a guanyar i la mínima errada et deixa fora. Cruz i Sainz van liderar el Dakar, però van cometre una errada i van perdre deu minuts, els van voler recuperar i es van posar darrere la pols de l'Al-Attiyah. Era una etapa perillosa i van acabar trencant la suspensió davantera -apunta Isidre Esteve-. No pots arriscar en aquesta cursa, ho pagues car. Ells van voler arriscar i sort van tenir que el seu company d'equip va aturar-se i van reparar el cotxe, si no, no seria al tercer calaix del podi". En cotxes també ha acabat Xavier Foj. L'objectiu del de Molins de Rei era acabar entre el quinzè i el vintè i ha estat dinovè. Tot i això, per problemes el dia de les verificacions tècniques, no va poder competir en la categoria T2, ho ha fet en la T1, al costat dels grans. "Ell sempre té un bon plantejament, sempre progressa. Sap que no pot lluitar amb els del davant, però no ha comès errades", apunta Esteve, que també se'n recorda de Nani Roma, que va haver d'abandonar després de trencar la transmissió del darrere del seu cotxe. "Ha estat un any estrany. No tenia clar en quin equip correria fins al final. Durant els primers dies es notava que no tenia el cotxe al seu gust, anava fent reajustaments, però tot i això, després de la jornada de descans, va fer un bon parcial a l'etapa. Ha estat estrany, el Dakar d'en Nani", diu Esteve.

3. Camions

"Tots volen estar amb Kamaz i al final, els pilots s'autoeliminen"

Els catalans també han brillat en la categoria de camions. Amb una marca copant les primeres places -Kamaz-, Pep Vila ha aconseguit ser cinquè. "Els Kamaz estan per sobre de la resta, però després hi ha uns vint camions que tenen opcions. Pep Vila ha estat molt bé a la cursa, és el seu segon any a l'Amèrica del Sud i ha fet un final de Dakar espectacular", diu Esteve. Jordi Juvanteny ha tancat un bon Dakar, quedant setzè i guanyant en la categoria de 6x6. "Han tingut problemes algun dia que els han fet estar a punt d'abandonar, però són gent amb molta experiència, que saben què han de fer -afirma Esteve-. A la categoria de camions, tots volen estar a tocar dels Kamaz i els pilots s'autoeliminen".

stats