Publicitat
Publicitat

Apunts futbolístics

Esteve Calzada analitza el mercat europeu de fitxatges, que creix tot i la crisi al futbol

Estiu de traspassos

Segons un estudi que va presentar ahir Esteve Calzada, fundador de l'empresa Prime Time Sport, la despesa en fitxatges de les principals lligues europees aquest estiu ha crescut en un 30% respecte a l'any passat i ha arribat a un total de 1.721 milions d'euros d'inversió. La xifra és altíssima i suposa un important creixement respecte al volum de negoci de la temporada passada, quan es van gastar 1.322 milions. Aquesta inversió recupera la intensitat de la viscuda la temporada 2008/09, quan es van destinar 1.713 milions, i queda per sota de la del 2009/10, en què els clubs van moure fins a 1.855 milions d'euros en traspassos.

Només la Bundesliga trenca amb aquesta tendència a l'alça i redueix en un 4% la seva inversió en fitxatges. És l'única de les principals lligues a Europa que no gasta més aquest any que els anteriors. Per contra, i liderat per l'empenta dels milionaris traspassos del París Saint Germain, la lliga francesa creix en un 39% i frega ja els 200 milions d'euros de volum. Encara, però, totes dues lligues estan molt per sota del que mou la Premier anglesa, líder amb 553 milions d'euros (un 27% més que l'any passat), la Serie A italiana, segona amb 465 (un 42%) o la lliga espanyola, que amb un creixement del 37% arriba fins als 358 milions d'euros.

Sorprenentment, el Barça i el Madrid, dos dels clubs que en els últims anys han liderat els rànquings de compradors, no figuren en les primeres posicions aquesta temporada tot i haver gastat 60 i 55 milions respectivament. El Manchester City (93), el París Saint Germain (87), el Juventus i el Chelsea (86) i el Roma (74) ocupen el Top 5 de clubs inversors. L'Atlètic de Madrid, club líder en vendes amb 85 milions ingressats, sobretot amb el traspàs del Kun Agüero (45 milions), el més car de l'estiu, també ocupa la sisena posició amb 71 milions.

Esteve Calzada, però, conclou que aquesta tendència a l'alça ve donada per la fortalesa d'uns quants clubs i que no és una dinàmica generalitzada. Creu que tot això passa per l'entrada de diner fresc amb nous propietaris, com en el cas del Roma o el PSG, i les urgències esportives per aconseguir resultats, com passa al City o al Juventus. En concret, són nou els clubs que concentren el 40% del volum total d'inversió en fitxatges, la qual cosa representa la polarització de les lligues i "la bretxa que existeix en el món del futbol". De fet, en les cinc lligues analitzades són quatre clubs els que han mogut prop del 60% dels diners invertits en fitxatges: en el cas d'Espanya, es tracta dels moviments del Barça, el Madrid, l'Atlètic de Madrid i el Màlaga.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT