Esports 29/09/2017

L'Espanyol creix en un 23% en el primer curs sencer amb Rastar

El club ha facturat 68,8 milions i espera trobar nous patrocinis els propers cursos

Roger Requena
4 min
Chen Yansheng ha ajudat a solucionar bona part dels problemes econòmics de l'Espanyol

BarcelonaL'Espanyol ha augmentat el seu volum de negoci en un 23% en el primer any sencer amb Rastar Group, segons ha informat 'Expansión'. La facturació de l'entitat blanc-i-blava ha passat dels 55,6 milions de l'exercici anterior als 68,4 –sense tenir en compte la compravenda de jugadors–, un augment de 12,8 milions que es deu, en bona mesura, a l'acció revitalitzadora de la nova propietat xinesa, que ha donat nous aires al club periquito. El repte és arribar als 125 milions d'ingressos el 2021. El conglomerat que domina Chen Yansheng ja ha invertit més de 144 milions per sanejar un Espanyol que es trobava prop de la fallida quan va arribar. Rastar és ara el principal creditor d'un club –ara mateix li deu 65 milions– que espera liquidar el deute amb Hisenda, 12 milions, aquest mateix desembre.

Bona part dels ingressos provenen del nou contracte televisiu (49 milions d'euros), però el cert és que altres partides també augmenten les seves quantitats. Els abonaments creixen en un 5%, fins als 7 milions; la venda d'entrades, en un 10%, fins als 2,2 milions, i la comercialització de productes, en un 25%. Amb tot, però, el club encara treballa per refer-se de la rescissió del contracte amb Power8, que donava 5,5 milions pel camp i la samarreta, entre altres actius.

Rastar, un encert comercial

Amb Rastar, però, l'àmbit comercial és un dels que es veurà més afavorit. "Pel que fa als acords comercials, Rastar ha suposat dos avantatges: la consolidació i la confirmació que és un projecte estable i amb aspiracions. I el segon, que Rastar és una empresa de referència al mercat xinès, una de les economies més potents del món", explica a l'ARA el director de màrqueting del club, Toni Alegre. El mateix responsable aclareix que l'arribada del grup xinès ha augmentat l'interès de més empreses que volen patrocinar l'Espanyol, encara que els nous acords s'aniran tancant "lentament", ja que són operacions "que es decideixen reflexivament, i no de forma impulsiva".

Segons el conseller delegat Ramon Robert, aquest encara és un curs de transició, i serà a partir del proper quan es comencin a notar de forma més clara els nous ingressos derivats de l'augment i millora de l'explotació comercial. Això repercutiria també en l'àmbit esportiu, ja que permetria al club augmentar el seu límit salarial, que per a aquesta temporada és de 60,9 milions.

"Cada any es notarà més, no oblidem que tot just estem en el segon curs sencer amb Rastar", afegeix Alegre. Amb les xifres a la mà, l'Espanyol ja fa temps que respira aires de canvi cap a millor. Sense anar més lluny, enguany el club ingressarà prop de 4 milions d'euros per la seva samarreta gràcies a l'exitosa política de patrocinis itinerants impulsada per Rastar i a l'acord amb Riviera Maya, que pagarà dos milions fins al 2023. Ja només l'acord amb l'estat mexicà de Quintana Roo assegura un mínim de 12 milions per als propers sis anys, xifra que podria augmentar en funció de variables esportives, com classificar-se per a Europa o guanyar algun títol. D'altra banda, Innjoo paga prop de mig milió pels propers quatre anys.

Així doncs, assegurats prop de 2,5 milions d'euros per als propers quatre cursos per la samarreta, l'Espanyol treballa ara en altres actius com els 'naming rights' del camp. L'objectiu, facturar 3,5 milions, la mateixa xifra que pagava Power8. "Aquest tipus d'acords costen de tancar a la Lliga per diferents motius: culturalment, a Espanya, no s'ha treballat gaire fins fa poc a nivell comercial. D'altra banda, els acords que hi ha hagut fins ara no han tingut una base 100% comercial. A més, són decisions poc impulsives que exigeixen processos lents", comenta Alegre. El responsable de màrqueting posa com a exemple la Lliga alemanya, on gràcies al Mundial, que va afavorir la renovació d'estadis, diversos clubs van posar a la venda els 'naming rights', fet que va ajudar a culturitzar el sector. Segons ha pogut saber l'ARA, l'Espanyol, a hores d'ara, no té cap acord avançat en referència a aquesta qüestió.

Altres fonts d'ingressos

La samarreta i els 'naming rights', però, no són els únics actius de què disposa l'entitat per augmentar els seus ingressos a nivell comercial. "Un club com l’Espanyol és una empresa que vol créixer cada dia. No ens conformem de ser autosuficients. Volem més negoci, més esdeveniments, i no de qualsevol manera: volem més activitats que tinguin una certa connexió amb el món de l’oci", confirma Alegre, que espera que el túnel de vent estigui acabat "abans d'un any". Per a aquesta obra de gran envergadura, l'Espanyol ja rep diners en concepte del lloguer de l'espai per part de Windoor, uns ingressos que creixeran "un cop estigui obert el túnel i hi hagi més trànsit de gent".

Als metres que sobren del córner on s'ubicarà el túnel de vent, l'Espanyol encara hi busca activitats "complementàries" que generin "sinergies". Entre aquesta i altres activitats comercials, l'Espanyol quantifica en uns 10 milions d'euros el que factura a nivell d'aspectes comercials. "Des de fa sis anys, la nostra estratègia és tenir acords amb un grup d’empreses i que cada empresa estigui casada amb l’Espanyol amb com més coses millor. Això ens permet fer un vestit a mida i que l’empresa se senti més ben tractada. Així, en trobar més vies de negoci a tractar, tothom hi guanya", sentencia Alegre. Un dels propers passos, obrir una botiga a Barcelona. L'entitat ja busca locals.

stats