EL DERBI
Esports 06/05/2016

L’Espanyol treu el cap en un dels grans mercats del Barça, la Xina

L’equip blaugrana té milions de fans i els blanc-i-blaus ja tenen dues penyes

Toni Padilla / Roger Requena
3 min
L’Espanyol treu el cap en un dels grans mercats del Barça, la Xina

Barcelona“Sabem que som el club més estimat a la Xina”, defensa Dídac Lee, el directiu que ha liderat l’expansió del Barça per les xarxes socials xineses. El juny del 2012, el club va inaugurar la versió en xinès de la seva web, i ja és la segona més vista de les deu que té el club. A la Xina, un país on les xarxes socials són diferents, el Barça s’acosta als 10 milions de fans sumant els perfils de Sina Weibo, Tencent Weibo o WeChat. El 2015 per exemple, el Barça va ser el club que més va créixer en seguidors xinesos, amb 1,7 milions de nous fans. A més, disposa de sis comptes a LINE, una aplicació sud-coreana que funciona a la Xina però amb determinats continguts censurats.

Amb tres penyes físiques a la Xina -Pequín, Xangai i Hong Kong-, el Barça fa temps que treballa fort en un mercat que ara s’obre com una nova oportunitat per a l’Espanyol. Després de la venda del club a Rastar Group, l’empresa xinesa liderada per Chen Yansheng, l’Espanyol ha vist el naixement de dues penyes xineses. La primera, inaugurada al febrer, és la Penya Blanc-i-Blava Mundial Xinesa, amb seu al passeig de Sant Gervasi 78 de Barcelona, que actualment ja supera els 50 membres i que està presidida per Weimei Ye Zhan, una empresària d’agències de viatges que fa 20 anys que és a Barcelona. A finals de març s’hi va afegir la Penya Blanc-i-blava Zhong Hua, presidida per Hao Jin, amb seu a Badalona. Segons el conseller delegat del club, Ramón Robert, l’Espanyol vol obrir escoles a la Xina, a més “de contactar amb patrocinadors i marques de cara a lligar futurs patrocinis; nosaltres serem coneguts allà, i ells, aquí”. El club ha estrenat la web en xinès i ha entrat a les xarxes socials de la Xina. A més, l’any vinent preveu inaugurar diverses penyes, la primera, a Canton. S’uniran a les vuit que el club ja té fora d’Espanya, una de les quals al Japó. No hi arribaran soles, però, ja que el club també preveu que les acompanyin diferents oficines de l’Espanyol que ajudin a expandir la marca.

Entrar al mercat amb un soci d’allà

“La millor manera d’entrar al mercat xinès és amb un soci d’allà”, admetia Dídac Lee quan explicava l’estratègia del club blaugrana a la Xina. Si l’Espanyol, com que és propietat de Rastar Group, té aquesta feina feta, el Barça treballa per millorar la xarxa de socis que té a la Xina. El 2014, la cadena de botigues d’electrònica i tecnologia Suning es va convertir en el primer patrocinador xinès del club, i ara fa una any es va obrir la primera FCBEscola a la ciutat de Qingdao gràcies a un acord amb la farmacèutica Huanghai.

Els dos clubs també van intentant tenir un paper important en els actes de celebració de l’Any Nou Xinès a Barcelona. Al febrer van fer acte de presència al sopar de gala fet a l’hotel Juan Carlos I. Els dos clubs van lluir detalls en xinès a la samarreta i van enregistrar anuncis dels jugadors parlant en xinès. L’Espanyol va organitzar diverses activitats en un dia de partit a prop de l’estadi, com uns balls del drac i del lleó. Tot plegat per estrènyer els vincles entre els socis espanyolistes i la comunitat xinesa. El Barça, mentrestant, va aliar-se amb un gegant com Alibaba, el grup propietari del Guangzhou Evergrande, campió asiàtic, per projectar un anunci fet pels jugadors del club durant la gala de la cadena CCTV, que té una audiència mínima de 700 milions d’espectadors.

El Barça va molt per davant no només de l’Espanyol sinó de gairebé tots els clubs, a la Xina. Fomenta concursos a les xarxes socials per portar aficionats al Camp Nou, cuida les xarxes socials, ha fet gires tant de l’equip de futbol com del de bàsquet, i s’aprofita de l’excel·lent feina de l’oficina asiàtica, amb seu a Hong Kong, en què alguns treballadors són xinesos. “El Barça és, segurament, el club més estimat a la Xina. Molts aficionats canvien d’equip en funció dels jugadors, però cada cop més xinesos s’estimen el Barça per sobre de tot. Al meu país pocs portem tatuatges. Jo m’he tatuat l’escut al cor”, diu Zhenzhong Xi, que va viatjar en moto des de la Xina fins al Camp Nou visitant les penyes del Barça dels 21 països per on va passar. “El Barça té aficionats a tots els racons de la Xina”, diu Yanyu Zheng, aficionada blaugrana que va viure a Barcelona. El derbi de Barcelona també es juga a la Xina.

stats