Publicitat
Publicitat

MUNDIAL DE FÓRMULA 1

Els canvis en el reglament han propiciat els avançaments i l'espectacle a la pista

L'aleró mòbil i Red Bull, els protagonistes del 2011

El Brasil va posar punt i final a una nova temporada de Fórmula 1. La del 2011 serà recordada pel domini dels Red Bull i pels múltiples avançaments que es van poder veure a les curses. L'aleró mòbil, conegut com a DRS pel seu nom en anglès (drag reduction system) i els nous pneumàtics, que quan es degradaven feien que el seu rendiment caigués en picat, han estat els culpables d'aquest fet. Vicenç Aguilera, president del Circuit de Catalunya, ens ajuda a analitzar les claus d'aquest any.

El binomi perfecte
La gran superioritat de Red Bull i Sebastian Vettel

El pilot alemany Sebastian Vettel ha tancat una temporada de somni. "La temporada ha estat monocolor per dos factors, tant cotxe com pilot", diu Aguilera, que explica quina ha estat la clau de la superioritat de Red Bull: "La solució, amb el reglament que hi ha, és tenir un cotxe aerodinàmicament eficient. La prova és que es parla poc durant la cursa dels motors, de les caixes de canvis, de les suspensions... pràcticament només es parla d'aerodinàmica i de pneumàtics. I Red Bull ha creat el cotxe aerodinàmicament més eficient amb el reglament que hi ha".

El DRS i els pneumàtics
Més avançaments, més espectacle sobre l'asfalt

Aquest any s'han vist molts avançaments a la pista provocats, sobretot, per l'aleró mòbil, però també pels pneumàtics Pirelli. "El nombre d'avançaments és raonable. I per això, el DRS ha estat definitiu. Ha estat una decisió de reglament molt positiva, fins i tot m'atreviria a dir que s'hauria de poder activar en més zones", comenta Aguilera. Per a ell, els pneumàtics haurien de tenir menys protagonisme. "Són massa decisius. Si el desgast no fos tan radical, tindríem més curses cos a cos. La degradació hauria de ser més progressiva, ja que els pilots s'arriscarien més", explica.

Alguersuari
El català ha trobat l'equilibri amb el seu cotxe i ha millorat

El català ha crescut com a pilot en la que ha estat la seva segona temporada completa a la F-1 i tot i haver fet una bona temporada, encara no té assegurada la seva continuïtat a Toro Rosso. "Va viure una situació molt crítica al principi, quan intentava ajustar-se al seu cotxe i als pneumàtics, però quan va trobar l'equilibri entre pilot i màquina, només va fer que progressar. Per a mi ja s'ha doctorat", destaca Aguilera.

Mercedes, la decepció
Aspiraven al podi i pocs cops han estat a punt de pujar-hi

L'escuderia Mercedes, amb Michael Schumacher i Nico Rosberg, es marcava com a objectiu lluitar pels podis. Però, finalment, els seus pilots no han pogut lluitar gairebé en cap cursa per pujar-hi. "M'esperava una mica més. No han tingut la capacitat de lluita per les primeres posicions. Parlant d'escuderies, sempre han estat els quarts, per darrere de Red Bull, McLaren i Ferrari. Necessiten millorar l'aerodinàmica", assegura Aguilera.

Feina a fer el 2012
Intentar acostar-se a Red Bull, l'objectiu de tots

Aquest any, Red Bull ha estat superior. I l'any vinent? Tots els equips treballen per evitar-ho. "Tothom té por que l'any vinent els Red Bull siguin encara més ràpids, perquè ells enguany ja han sabut estar al davant", diu Aguilera, i afegeix: "Ells també milloraran. La resta d'equips tenen objectius mòbils: es pensen que arribaran on ara és Red Bull, però ells també milloraran, per això és tan difícil".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT