Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Lancia Ypsilon: responsable i bon ciutadà

Quan Lancia va comercialitzar l'any 1985 el primer Y10, no s'imaginava que aquell cotxe petitet incorporaria algunes solucions pròpies d'automòbils molt més grans, com la tracció a les quatre rodes, motors common rail , canvi de marxes seqüencial... L'Y10 va créixer i el 2003 es va convertir en el Lancia Ypsilon, un cotxe que ara commemora els 25 anys de vida amb el llançament de la primera versió de cinc portes.

El nou Lancia Ypsilon només es comercialitza amb aquesta carrosseria, i des de fa unes setmanes ja el podem trobar a la xarxa de concessionaris que des del juny resulta de la unió dels punts de venda de Fiat i Chrysler, com a conseqüència de la fusió de les dues companyies. La comercialització d'aquest cotxe coincideix amb una etapa nova de Lancia, que confia que les vendes de l'Ypsilon significaran pràcticament la meitat del seu negoci per al futur més immediat.

Des de la marca diuen que aquest vehicle urbà és un "cotxe de luxe de 3,84 metres", cosa que d'entrada sobta... amb permís del Mini, esclar. De luxe potser no en té; però de qualitat, segur que sí. L'Ypsilon, molt lluminós gràcies als vidres, que tenen una superfície molt gran, destaca per una estètica avantguardista i elegant. A l'interior això s'obté gràcies a la utilització massiva de plàstics de color negre piano, com se'n diu ara, o si ho volen més entenedor: amb aquella estètica que recorda les estilogràfiques i bolígrafs de la casa Montblanc. Disponible en tres nivells d'equipament, la combinació de les diferents opcions d'acabats i accessoris permet fins a sis-centes opcions de personalització diverses.

Aquest cotxe busca l'eficiència energètica, i per tant l'estalvi de pes és un argument molt important. Per obtenir-lo s'han utilitzat acers lleugers, de manera que la plataforma només pesa 139 quilos i el cotxe sencer tan sols 965. Aquest aprimament no ha anat en detriment d'elements com per exemple el nivell d'insonorització a l'interior del vehicle.

El cotxe està ple d'accessoris molt atractius, com el Magic Parking, un assistent per a la maniobra d'aparcament que ens col·loca el cotxe en forats de més de 4,60 metres sense haver de tocar el volant, i tenint cura només del fre i l'accelerador. O l'Smart Fuel System, un dispositiu que substitueix el tap convencional de carburant per tal que no hi hagi errades a l'hora de fer la tria del combustible adient.

Com el seu cosí, el Fiat 500, Lancia ofereix en aquest vehicle tres alternatives de motorització: dues de gasolina i una dièsel, que és l'única que admet un canvi automàtic de cinc marxes robotitzat.

De les tres opcions és precisament aquesta última la més recomanable, perquè és la més potent (95 CV) i té un nivell d'emissions contaminants molt baix (99 g de C0 en el manual i 2 grams menys en l'automàtic), tant que permet no pagar l'impost de circulació.

Si comparem aquest cotxe amb altres vehicles urbans com el Fiat Punto o el VW Polo, el preu està una mica per sobre dels rivals. Però si tenim en compte la qualitat d'acabats i components, l'hauríem de posar al nivell del Mini o l'Audi A1, i aleshores la diferència ja està més equilibrada.

L'Ypsilon és un cotxe fonamental per al renaixement de Lancia, potenciat gràcies a l'acord amb Chrysler. Abans d'acabar l'any models com el Musa, el Delta, el Thema o la Voyager completaran la gamma. Que se'n surtin, ves per on, depèn del més petit de tots, una bona opció ciutadana.

El millor

Motor Twin Air

Habilitat / mida

Qualitat dels acabats

El pitjor

Motor gasolina 1.2

Disseny del tauler

Els tiradors de les portes

del darrere

Fitxa tècnica

PREU: De 12.500 a 18.200 €

MOTOR: 1.2 Free EvoII (69 CV), 0.9 Twin Air (85 CV) i 1.3 Multijet dièsel (95 CV)

CANVI: Manual; el dièsel té opció de caixa robotitzada

MIDES: 3.841 x 1.674 x 1.666 mm

PES: 965 kg

MALETER: 245 litres

DIPÒSIT: 40 litres

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT