MOTOR - FÓRMULA 1
Esports 17/03/2011

"Passarem d'empats de futbol a finals trepidants de bàsquet"

Favorits "Red Bull és l'equip campió: són els rivals a batre" Pneumàtics "Tot el pàdoc està en estat de xoc, ningú no entén res"

Josep Lluís Merlos
3 min
El català Marc Gené ha provat fort el Ferrari aquests dies perquè  el cotxe estigui llest per al mundial.

Marc, quina és la peça més valuosa de l'equipatge que us emportareu a l'Albert Park?

La fiabilitat del cotxe. Sempre vols guanyar des de les primeres curses, però el més important és agafar d'entrada un bon grapat de punts. El cotxe no s'ha aturat ni una vegada, i això és el més important. A Ferrari estem molt contents de com ha anat tota la pretemporada. Hem pogut treballar segons el programa establert, hem provat tots els sistemes, hem interpretat el comportament dels pneumàtics, tenim confiança en el funcionament dels alerons mòbils, el rendiment del nou paquet aerodinàmic és positiu i el KERS -que pot ser un dels punts febles per als equips un altre cop- només ens ha donat satisfaccions.

Potser és per tot això que Webber diu que Ferrari sou els favorits?

Webber és molt llest, i la competència és molt forta. Creiem que els de Red Bull són els favorits. Ens agradaria ser-ho nosaltres, però ells són els campions i pel que hem vist als tests han sabut fer molt bé la feina. Continuen sent el rival a superar.

I vosaltres no heu fet bé la feina?

També. El Ferrari 150 ha canviat en pocs dies. Els canvis a la part posterior, el posicionament nou dels tubs d'escapament, són molt importants. Probablement sigui on hem vist més conceptes de disseny diferents. Hem millorat, però malauradament també ho han fet els altres.

Fins a quin punt, però, hem de fer cas dels temps en aquests tests?

Tots els equips punters han mostrat la realitat, si més no els que són al capdavant de la classificació. Una altra cosa, però, és el que de vegades fan els més modestos, que acostumen a jugar amb les càrregues de carburant per treure el cap en els millors llocs de les llistes de temps. Però això és enganyar-se. És molt important conèixer en profunditat com reacciona el cotxe amb molt de pes, amb poc, amb una càrrega mitjana de carburant. No et pots presentar a la primera cursa sense tenir-ne una bona informació.

El rendiment dels Pirelli és preocupant?

Jo no diria que sigui preocupant. El que passa és que és tan diferent al que teníem fins ara que és tot un xoc per a la F-1, per als pilots i per als enginyers. Tot el pàdoc està al·lucinant amb el que passa amb els pneumàtics. Amb l'augment de les aturades a boxs hi haurà més espectacle. Per tant, s'ha aconseguit el que pretenia la FIA , però ningú no s'esperava que el canvi fos tan dramàtic.

Les curses es decidiran als boxs?

Les aturades tindran més valor, però no seran l'únic element determinant. La F-1 és estratègia, d'acord, però també hi hauran canvis a la pista perquè veurem coses estranyes: cotxes del darrere lluitant amb els del davant... Tot segons com portin els pneumàtics. No vull dir que ara, de cop i volta, veiem un Hispania lluitant amb un Ferrari, però estic convençut que veurem cotxes del mig de la graella aspirant -ni que sigui per uns moments- a posicions a prop del podi.

Aquesta diferència de prestacions és així perquè ho han demanat?

Els hi van demanar. A Pirelli, tenint en compte el poc temps que han tingut per treballar, han fet una feina molt bona. Tres aturades seran l'estàndard, però en algunes curses en veurem quatre i fins i tot cinc. Al primer test de pneumàtics a Abu Dhabi, a finals de l'any passat, no es van veure aquests nivells de degradació. Podria ser que ara ens haguem atabalat més del compte, i que aquest comportament s'hagi produït perquè circuits com Jerez o Montmeló són especialment abrasius amb les gomes, i que després no n'hi hagi per a tant.

Com afecten els canvis aerodinàmics al tractament dels pneumàtics?

Tenim clar que als entrenaments haurem d'utilitzar l'aleró mòbil tota l'estona, mentre que a la cursa estarà limitat per les normes que acabi marcant el reglament.

Esteu amoïnats per la falta de seguretat d'aquest element?

Sí. Quan frenes, el sistema canvia totalment, però cal donar una ordre al cotxe perquè passi. Si el pilot se n'oblida, pot ser perillós. Però també pot passar que hi hagi una fallada mecànica, encara que no més que en qualsevol altre element del cotxe.

Ecclestone diu que hi hauria d'haver aspersors als circuits per regar l'asfalt a les últimes voltes?

Els pilots hi estaríem en contra. Seria massa perillós. Ara, si el que volem és convertir les curses en un circ, endavant. Amb els canvis d'aquest any n'hi hauria d'haver prou per potenciar l'espectacle. Veurem una F-1 molt diferent, amb molts avançaments. Serà com passar d'un empat a zero en un partit de futbol, a un final trepidant d'un partit de bàsquet.

stats