13/03/2016

Pericos positius

2 min

Són de circulació freqüent a través de les xarxes socials els espots de televisió que utilitzen la publicitat comparativa, principalment anglosaxons, si bé uns dels més viralitzats les últimes setmanes, de les dues màximes competidores mundials en el sector del fast food, han sigut creats a França. Les marques de refrescos o roba esportiva també han disputat combats publicitaris antològics, però perquè el matx sigui vàlid, cal respectar la regla d’or vigent a la Unió Europea: la comparació s’ha de basar en característiques representatives, essencials, pertinents i verificables, és a dir, trets objectivables. Són especialment celebrats els anuncis en què, observant les normes i presentant amb enginy les seves virtuts, el David d’un sector clava la pedra al mig del front del Goliat. I això també és aplicable al futbol.

Si ja és arriscat posicionar una entitat esportiva per oposició a una altra, i més si la dimensió econòmica i competitiva del rival és objectivament molt més gran, encara ho és més utilitzar arguments irracionals per fer-se valer. Que des del Twitter de l’Espanyol es respongui a qui va publicar un fragment de prosa pejorativa en una web de titularitat pública amb l’expressió “els de la neurona única i malalta”, per més que el club estigui carregat de raó per denunciar greuges endèmics, no li fa cap favor i n’allunya els neutrals, possiblement més inclinats cap a una entitat definida en positiu que no cap a una que institucionalitzi la negativitat. L’admirat company Manel Fanlo, exemplar en tantes coses, també va ser-ho inventant l’eslògan “La força d’un sentiment”. Certament, l’amor a uns colors no es pot objectivar, però defensar-ne la particularitat en el cas perico indica el bon camí: reivindicar les virtuts del club. L’Espanyol juga en un recinte nou de trinca, amb un disseny de reminiscències britàniques, on el joc es veu bé des de qualsevol localitat. No hi ha llistes d’espera per obtenir seient. Va ser el primer club professional a Catalunya que, amb almenys cinc anys d’avantatge, va classificar l’equip femení per a Europa i va inaugurar una ciutat esportiva on s’han cuinat fornades de futbolistes claus en les consecucions esportives més recents: dues Copes del Rei i una final europea, la segona després de la que havia assolit un onze que va liquidar el Milan de Sacchi i l’Inter de Trapattoni en un mateix any.

Amb un espot barat i concís, molts televidents van saber que hi ha sucs a base de concentrat i altres d’elaborats a partir de fruita espremuda. ¿Projectar allò que es té, poc o molt, però amb orgull, o retopar amb estirabots suats? La millor publicitat és la que surt de l’enginy que activa la manca de recursos.

stats