02/05/2015

Saló de l’Automòbil, i de la il·lusió

3 min
El Saló de l’Automòbil de Barcelona obrirà les portes dissabte vinent.

Dissabte vinent obrirà les portes la 38a edició del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona, que enguany celebra ja 96 anys d’història. La mostra tornarà a situar la capital catalana com a epicentre mundial del món del motor, ja que una vegada més la seva inauguració coincidirà amb el Gran Premi d’Espanya de F-1, que es disputarà al Circuit de Barcelona-Catalunya.

La revifada del mercat de l’automòbil, que es fa evident en l’increment continuat de vendes dels últims mesos, es farà evident en els diferents pavellons del firal de Montjuïc. Des del dilluns 27, les marques estan preparant els estands que les han d’acollir, i, pel que hem pogut comprovar, la il·lusió pel futur més immediat es notarà de manera evident amb l’exercici d’imaginació que alguns fabricants han preparat per a aquesta edició.

Els responsables del Saló, encapçalats pel seu president, Enrique Lacalle, i el seu director, José Miguel García, han convençut aquesta vegada gairebé 40 marques d’automòbils, que estaran presents a Barcelona per mostrar als visitants les principals novetats que acaben d’incorporar a les seves gammes de productes, o que estan a punt de fer-ho.

Ara mateix, Espanya és el segon fabricant d’automòbils d’Europa, i el novè mundial. Això és possible gràcies a l’esforç de marques com Seat, Nissan, Renault, Ford i Citroën, que tenen fàbriques a l’Estat i que, com no podia ser d’una altra manera, estaran presents a la mostra catalana.

Aquesta realitat fa evident, i ridícula a la vegada, l’absència d’altres marques importants, com Opel, que té fàbrica a Figueruelas (Saragossa), i Volvo, amb el seu principal centre de disseny situat a Barcelona des de fa anys. L’apatia mostrada per aquests fabricants amb la seva absència demostra que la caiguda constant de vendes que tenen potser no es deu únicament a la pèrdua de competitivitat de la seva gamma de productes, sinó també a la ineficàcia dels que els governen.

La representativitat dels fabricants serà, òbviament, el plat fort del Saló, que és l’única fira de l’automòbil amb reconeixement internacional que es fa a l’Estat. Però aquesta no serà l’única pota sobre la qual se sustentarà la mostra enguany, ja que n’hi haurà tres més, molt interessants també.

Una serà l’anomenada Connected Car, on veurem les últimes innovacions en el terreny de la connectivitat, un dels aspectes clau del futur de l’automoció. Des de Fira de Barcelona, i aprofitant l’experiència i els coneixements adquirits en ocasió dels diferents Mobile World Congress, han volgut potenciar aquesta activitat, tenint en compte dues dades: que el 2016 hi haurà 210 milions de cotxes connectats a tot el món i que els automòbils contindran aleshores la quarta pantalla més utilitzada després de la televisió, els ordinadors i els dispositius mòbils com els smartphones i les tauletes.

Les altres dues grans àrees sobre les quals pivotarà aquesta edició del 2015 són l’Urban Mobility i l’Sketch Car Design. A la primera s’estableix un nexe directe amb la reflexió permanent sobre les smart cities que es fa des de Barcelona, i tindrem l’ocasió de veure-hi les tecnologies que ens permeten tenir un control sobre la manera com utilitzem els vehicles dins de les ciutats, i la manera amb què les ciutats poden optimitzar la mobilitat que es produeix pels seus carrers.

Seat té una gran responsabilitat de l’àrea on es mostrarà als visitants el procés de fabricació d’un automòbil des del moment que el dissenyador en té la primera idea inspiradora. Sens dubte, aquesta part serà un dels plats forts del Saló, sobretot tenint present que aquest any es commemora el quarantè aniversari del Centre Tècnic, que la marca catalana va crear a Martorell, i on actualment treballen més de 900 enginyers en el que podríem considerar el principal focus de creativitat de R+D+I de tot l’Estat.

L’Sketch Car Design ens permetrà revisar els noms i les obres més famoses entre els principals carrossers de la història de l’automòbil.

El Saló de l’Automòbil estarà obert fins al dia 17 de maig, des de les deu del matí fins a les vuit del vespre. El dijous 8 serà la jornada dedicada als mitjans de comunicació, i divendres la consagrada als visitants professionals.

stats