Esports 29/10/2016

Torrot Muvi: realitat elèctrica

3 min
Les bateries d’aquest Torrot Muvi es poden carregar on vulguem en menys de quatre hores.

L’any 1948 l’empresari Luis Iriondo va fundar a Vitòria una marca de bicicletes que va arribar a tenir tanta anomenada com Orbea o BH. Anys després, la firma es va convertir en la representant a l’Estat del constructor francès de motos i ciclomotors Terrot. Però el 1960, Peugeot va comprar aquesta firma i va excloure’n l’emprenedor basc, que va voler continuar amb el negoci pel seu compte. Per aprofitar la inèrcia, va recórrer a l’astúcia d’un petit canvi, modificant només una lletra del logo de la marca, i així va néixer la nova Torrot.

Als anys 70 van tenir un èxit comercial relatiu, amb ciclomotors com el Mustang, el Racer, el City o el TT, que portaven motors Sachs, encara que el volum de vendes va estar per sota de l’assolit per marques com Derbi -la reina del mercat local-, Vespa/Gilera o Mobylette. A començament dels vuitanta, Torrot va tancar. El 2011 va intentar tornar a l’activitat, però no va ser fins un any després que es va posar novament en funcionament gràcies a l’impuls del grup Torrot Electric Europa. Aquesta companyia va adquirir a final de l’any passat la gironina Gas Gas, que havia fet fallida financera, i ara les dues marques formen el Torrot Group (que té la base a la factoria de Salt -Girona-, on esperen produir més de 15.000 motos anuals), juntament amb l’empresa Sensefields, que es dedica a la recopilació i anàlisi de dades de mobilitat utilitzant sensors sense fils.

Ara, en una demostració clara de la modernitat tecnològica que el fundador del nou consorci, Ivan Contreras, vol donar a l’empresa gràcies a l’experiència acumulada en una intensa etapa als Estats Units, acaben de presentar el Muvi, un escúter elèctric interconnectat, que és la seva primera aposta per la mobilitat urbana sostenible.

El Muvi ja segueix la normativa europea en matèria de vehicles elèctrics que entrarà en vigor a partir de l’1 de gener, i supera l’homologació de les categories L1e i L3e, que ve a ser equivalent a la que han de seguir els ciclomotors de 49 cc o les motos de 125 cc propulsades amb motors tèrmics.

Aquest escúter va dotat amb un motor elèctric de 48 v, amb 4,5 CV de potència, i equipat amb un sistema de transmissió per corretja. El propulsor d’aquest Torrot té assegurada l’alimentació d’energia a través de dues bateries que es poden treure amb facilitat i que, a diferència del que ens trobem en la majoria de productes semblants, es poden carregar en menys de quatre hores al lloc que vulguem -com si fossin un smartphone, ja que disposen del seu propi carregador-, sense haver d’estar condemnats a fer-ho en un dels punts de recàrrega fixos a què es veuen obligats aquesta classe de vehicles.

A més de la versió per a ús quotidià, els responsables de Torrot volen fer models prêt-à-porter, personalitzats, adreçats a col·lectius amb necessitats específiques: policia, correus, missatgeries, empreses de lloguer de vehicles o companyies de sharing, que possibiliten poder compartir-los amb altres usuaris.

El Torrot Muvi, amb un disseny molt minimalista, està equipat amb roda alta i sistema de frenada combinada, i té un aspecte molt tecnològic, que es fa evident en la seva unitat elèctrica de control, visible al marcador central, que gestiona i envia al telèfon mòbil diverses informacions mitjançant una aplicació.

El Muvi es presenta en dues versions: City i Executive, amb velocitats màximes de 45 i 75 quilòmetres per hora, respectivament, i 200 euros de diferència.

stats