La guantera
Esports 15/01/2011

Toyota Auris HSD: híbrid de butxaca

2 min
El Toyota Auris HSD pren el relleu del Prius, el primer híbrid que va arribar al mercat.

Toyota va marcar la pauta en el seu moment amb la creació del Prius, el primer híbrid del mercat, un èxit mundial més enllà d'una moda.

Ara ha fet un pas més amb el segon cotxe híbrid del seu catàleg. L'Auris HSD és un compacte que ja coneixíem de la generació anterior, equipat amb motor tèrmic. Ara, després d'alguns canvis estètics i de molts de tècnics, el primer fabricant mundial de cotxes ha convertit aquest compacte en un híbrid. L'any passat la marca japonesa va vendre 6.156 cotxes amb tecnologia mixta a Espanya, un 62% més que el 2009.

El Prius va ser tota una revolució, però l'HSD -Hybrid Synergy Drive- no aporta gran cosa. A diferència del model que va obrir camí, l'Auris presenta una estètica convencional, amb petites modificacions a la part frontal i poca cosa més. En canvi, des del punt de vista tecnològic incorpora moltes novetats a un preu més accessible que el Prius.

Com passa amb el germà gran, combina dos motors: un d'explosió, d'1,8 litres amb quatre cilindres, i un d'elèctric. El sistema HSD s'encarrega de combinar-los segons la conducció que fem. La suma de tots dos aporta una potència de 136 cavalls, suficient.

L'Auris mixt ve equipat amb una bateria de níquel-hidrur que ens permet fer 2 quilòmetres amb l'energia elèctrica, sempre que no anem a més de 50 quilòmetres per hora. Passada aquesta distància, o superada la velocitat, entra en funcionament el motor tèrmic, que es va combinant amb l'elèctric si està prou carregat.

A diferència d'altres elèctrics, aquesta bateria és modular. Això permet que, en cas de necessitar-ho, només haguem de canviar els blocs exhaurits, cosa que representa un estalvi molt gran. Fidel a la seva vocació ecològica, té una espècie de fre elèctric, com el dels autobusos o els camions, recarregable automàticament, que permet que no haguem de canviar les pastilles de fre fins als cent mil quilòmetres.

Per dins és pràcticament idèntic a l'antecessor, a excepció del joystick que fa de canvi de marxes automàtic, i dels indicadors del dipòsit i de la càrrega de bateria. Es presenta en dos nivells d'acabats, un bon equipament de seguretat, climatitzador automàtic i sistema d'engegada sense clau entry and start . No té compta-revolucions, ni navegador, però incorpora una càmera de marxa enrere visible en una pantalla del retrovisor.

El punt feble

El comportament del bastidor és impecable, va sobrat per a les prestacions del motor. Aquest és el punt feble d'un cotxe massa pesant. Va molt bé per ciutat, on és molt silenciós, però quan sortim a fer carretera és decebedor: fa soroll, és mandrós accelerant i té menys autonomia que un cotxe equivalent amb motor dièsel, sobretot perquè el dipòsit és massa petit (45 litres). A l'interior, trobem a faltar una millor comoditat dels seients del davant, i algun espai per portar-hi objectes. Els dispositius per al sistema híbrid han reduït un 20% la capacitat del maleter, respecte als models tèrmics, i tampoc permeten l'arrossegament d'un remolc.

El principal rival de l'Avensis HSD és l'Honda Insight. El Toyota és una mica més car, i menys eficient que el seu competidor asiàtic, des del punt de vista energètic.

De 20.960 a 23.400 euros 171,2 mg de CO per km Tèrmic, gasolina Automàtic de 2 velocitats i 3 programes de conducció Elèctrica variable E-CVT Níquel-hidrur 1.380-1.420 kg 4,25 x 1,76 x 1,51 279 litres

stats