FÓRMULA 1 Reportatge
Esports 21/02/2011

Vinguin quan vulguin

Martí Molina
2 min
El cap de setmana que es disputa el Gran Premi de Fórmula 1 és quan es genera més impacte econòmic al Circuit de Catalunya.

Bahrain sí, Bahrain no. Demà es decidirà si el petit país del golf acull els últims entrenaments de pretemporada de Fórmula 1 i la primera cursa del Mundial, o bé si s'anul·la per la revolta popular. Mentrestant, Montmeló està a l'espera. El Circuit de Catalunya tanca avui una tanda de 4 dies d'entrenaments i és candidat a acollir-ne una nova sessió els pròxims dies si el circ de la F1 no pot complir amb el calendari previst inicialment.

Per al Circuit, acollir els entrenaments és una bona manera de treure rendiment de les instal·lacions. Però no a curt termini, sinó pensant en el Gran Premi que s'hi ha de disputar el 22 de maig.

Quan s'acull una tanda d'entrenaments, els equips paguen les instal·lacions en concepte de lloguer. Però a la vegada, el circuit també té un seguit de despeses. "És un intercanvi entre els constructors i nosaltres", explica Salvador Servià, director del traçat de Montmeló. Només s'obtenen uns petits beneficis a través de la venda d'entrades per aquests tests, però la recaptació és "molt petita". I és que la raó de ser d'aquests entrenaments és "crear ambient de cara al Gran Premi perquè la gent compri entrades".

El cost de la Fórmula 1

El Circuit de Catalunya ha de pagar 13 milions d'euros a la Fórmula 1 per poder acollir una prova del Mundial. Aquesta xifra anirà augmentant en els pròxim anys fins a ser més del doble el 2016, quan finalitza el conveni entre les dues parts. Però el traçat només pot recuperar diners a través de la venda d'entrades, ja que els drets d'imatge se'ls queda íntegrament la F1. "Avui dia cal vendre'n unes 100.000", explica Servià. Tot i que amb això només es paga el cànon. Després, cal sumar-hi la resta de despeses d'organització.

La xifra d'espectadors a Montmeló es va disparar el 2007, quan es va arribar als 140.700. Però amb la crisi econòmica, la xifra va davallar i l'últim any eren 98.000.

"Passar un cap de setmana de F1 resulta car, i més en moments de crisi", reconeix Salvador Servià. Per aquesta edició, les entrades costen entre 140 i 450€, i el circuit calcula que ja n'ha venut prop de 60.000.

L'impacte econòmic

El president de la Generalitat, Artur Mas, sorprenia el dissabte dient que "no estava assegurada la continuïtat de la Fórmula 1 a Montmeló més enllà d'aquest any" i vinculava aquesta decisió a la recuperació econòmica. I és que si la prova resulta deficitària, la Generalitat ha d'assumir el 80% d'aquestes pèrdues. Però no tot són els resultats directes. La celebració d'una prova com aquesta genera un impacte econòmic a la zona molt positiu.

En l'últim estudi que va fer la Generalitat, i que es va publicar el 2009, es calculava que l'activitat al Circuit generava un impacte anual de 120 milions d'euros que es repartien entre els sectors del comerç, transports, comunicacions i hostaleria. D'aquesta quantitat, només el Gran Premi de Fórmula 1 en generava 72,6, un 60,6% del total. A més, l'estudi indicava que 6 de cada 10 espectadors eren de fora de Catalunya. Un fet molt positiu, ja que això implica que dormen a la zona i que ho fan durant entre 3 i 4 nits de mitjana.

Per aquest motiu, des del Circuit es consideren vitals els entrenaments, que el seu ressò ajudi a portar espectadors a la prova i que es generi un impacte econòmic positiu. Sens dubte, la clau del futur de la Fórmula 1 a Catalunya.

stats