MOTOR
Esports 11/01/2017

Els àngels de la guarda del Dakar

El servei mèdic està format per 60 persones que vetllen per la seguretat de tota la caravana del ral·li

Nuria García
4 min
Als integrants del servei mèdic del Dakar se’ls reconeix per les samarretes que vesteixen: blaves amb la inscripció “Medical”.

BarcelonaL’aventura de córrer el Dakar comporta riscos. Les caigudes dels pilots de motos i quads, els accidents dels de la categoria de cotxes i camions, el mal d’altura que afecta la majoria dels integrants de la caravana quan arriben a Bolívia... Ja sigui un mal de cap insistent o un accident que requereixi una intervenció urgent i el possible trasllat a l’hospital, el servei mèdic del Dakar ha de reaccionar amb celeritat per donar assistència a tots els participants que ho requereixin. En total, 60 persones integren aquest servei mèdic d’àngels de la guarda capitanejat per la doctora Florence Pommerie des del 2007.

Ella va viure l’últim ral·li a l’Àfrica i tots els d’Amèrica del Sud i n’ha vist de tots colors. “Recordo amb molta estima el nostre pas per Uyuni el 2016, un hospital petit però amb molt de color i amb un ambient molt simpàtic. Va ser un gran treball en equip, amb un equip mixt juntament amb els bolivians, amb qui ens vam entendre de manera fenomenal”, explica Pommerie, que, d’altra banda, recorda amb pesar quan ha de “donar males notícies”.

Treballant en aquest equip hi ha poques hores de descans. En total, durant els 15 dies del Dakar de l’any passat es van atendre unes 1.500 incidències. “És complicat dir una xifra de mitjana al dia. Podria dir unes 30 al dia, però per exemple a l’etapa d’Uyuni de l’any passat vam atendre 700 persones en 48 hores”, recorda.

Durant la resta de l’any, a banda de ser la responsable del servei mèdic del Dakar i del Tour de França, la doctora Pommerie treballa al servei d’emergències mèdiques de París. “El que més m’agrada d’aquesta feina és que és dinàmica, variada, que implica molta gestió de personal i també una part de logística. Cal tenir ànima logística, però també saber gestionar un equip humà”, assegura. Ella és l’encarregada de seleccionar la gent que integra el servei mèdic, alguns d’ells dels països per on passa el Dakar. “Busquem gent que treballa habitualment als serveis d’emergències mèdiques, gent que està acostumada a sortir de l’hospital, amb experiència d’urgència i teràpia intensiva”, comenta la responsable del servei mèdic. Pommerie afegeix: “A més, és molt important que sàpiguen viure en comunitat, ja que passem moltes hores junts en un ambient multinacional en què és important saber relacionar-se i conviure de la millor manera”. Per acabar, un requisit indispensable: “No han de tenir por a treballar en condicions extremes”.

Durant 15 dies, els 60 integrants del servei mèdic van perseguint la caravana del Dakar. Hi ha un hospital fix de 26 persones que “es mou cada dia” en dos camions: “Movem 12 tones de material cada dia”. I quan arriben al bivac, toca muntar-ho tot: “Són diverses carpes unides que ofereixen diversos serveis: radiologia, traumatologia... Triguem dues hores a muntar-ho tot”, explica Florence Pommerie. A banda, indica, “hi ha un equip mòbil amb set helicòpters, a més de deu cotxes medicalitzats amb personal mèdic a bord i un metge a cada camió escombra”.

Arribar en menys de 20 minuts

Quan un pilot ha tingut un accident, ho comunica per l’ iritrack (l’element que els permet avisar l’organització) i el senyal arriba al moment al lloc de coordinació operativa de la cursa, a París. “Des de París es mesura i es confirma la importància de l’alerta, i mentrestant nosaltres hi anem enviant un helicòpter per prevenció. Per dir-ho d’alguna manera, l’equip de París s’encarrega de llançar l’alerta i nosaltres hi posem els mitjans. Quan arriba l’helicòpter, valorem la gravetat de la situació. Si no és greu, el portem a la sortida de l’especial, als llocs medicalitzats intermedis o al bivac. I si és greu, anem directes a l’hospital”, explica Pommerie, que destaca que triguen “15 o 20 minuts a arribar, mai més de 20”. Com sempre, a banda de donar el millor servei, l’objectiu ha de ser rebaixar el temps de reacció. “Això s’aconsegueix amb experiència i amb una gran tasca de prevenció i comunicació”, conclou.

Joan Barreda guanya l’etapa en motos

Joan Barreda (Honda) va guanyar la vuitena etapa del Dakar, seguit per l’austríac Matthias Walkner (KTM) i el britànic Sam Sunderland (KTM), que segueix líder a la general i va ampliar l’avantatge. El pilot torreblanquí es va imposar amb un temps de 4:28:21 hores, seguit per Walkner a 3:51 minuts, Sunderland a 3:54, el francès Michael Metge (Honda) a 4:25 i el portuguès Paulo Gonçalves (Honda) a 7:06 després de la finalització de la prova cronometrada dels principals pilots. En cotxes Sébastien Loeb (Peugeot) va guanyar l’etapa amb un temps de 4:11:02 hores i és el nou líder, per davant de Peterhansel (Peugeot), segon a un minut i mig. Menys sort va tenir Nani Roma (Toyota), que va perdre un quart d’hora i va cedir el tercer lloc de la general. La jornada d’ahir, que unia la ciutat boliviana d’Uyuni amb l’argentina de Salta a través de la província de Jujuy, va ser escurçada pel desbordament d’un riu.

stats