Publicitat
Publicitat

La guantera

35 anys de festa

Fa pocs dies, la casa Ford va celebrar un aniversari molt important, tant per a la marca com per a la història de l'automoció a Espanya: els 35 anys del naixement del popular Fiesta. L'any 1973, enmig d'una crisi energètica molt gran, des de la casa mare a Detroit es va decidir la necessitat de construir un cotxe petit que significaria la primera incursió de la marca de l'oval al segment dels vehicles compactes. Havia de ser un cop d'efecte sobretot al mercat europeu.

El projecte es va dir internament Bobcat, però des del departament de màrqueting van proposar diversos noms per a la comercialització definitiva d'aquell cotxe: Amigo, Bambi, Bolero, Chico, Metro, Pony, Sierra, Tempo... Finalment el nom triat va ser Bravo. Però el mateix Henry Ford II va decidir que aquell cotxe s'havia de dir Fiesta, per la connexió que volien establir amb el llevant espanyol. El problema era que una marca competidora, General Motors, havia registrat aquella denominació; però van accedir a regalar-la a Ford per la insistència del seu màxim dirigent. Un curiós i estrany cas de generositat, aquest, impropi de la competència agressiva del sector.

El lloc escollit per establir la fàbrica encarregada de la construcció d'aquell cotxe va ser la localitat d'Almussafes, a la Ribera Baixa, famosa en el passat per una indústria dedicada a la cria de cucs de seda.

La Ford va comprar una extensió de 270 hectàrees de terreny que estaven plenes d'hortes de conreu, a prop de l'Albufera. Aquella factoria donaria feina a més de 7.000 persones, era capaç de produir 2.000 cotxes al dia, i aportava més del 8% del producte interior brut del País Valencià.

Per posar-la en marxa i per fer realitat aquell projecte Bobcat, la Ford va invertir més de 1.000 milions de dòlars.

El primer Fiesta va néixer d'aquella cadena de muntatge el mes d'octubre del 1976, anava equipat amb una motorització de 957 centímetres cúbics i donava una potència de 40 cavalls. Des d'aleshores fins avui hi ha hagut sis generacions del Ford Fiesta, l'última llançada al mercat a finals del 2008.

La quantitat de versions diferents que s'han fet d'aquest cotxe és enorme. Totes, però, han estat marcades per un caràcter juvenil i, sobretot, molt dinàmic. El Fiesta va ser protagonista de gestes esportives molt destacades, com l'extraordinària novena posició de Salvador Servià al Ral·li de Montecarlo del 1980.

En total s'han fabricat quinze milions d'unitats del Ford Fiesta, sis de les quals procedents d'Almussafes, on ara produeixen també models tan importants per a la marca com el Focus. El Fiesta també el fabriquen a Colònia i a Tailàndia, la Xina i Mèxic, i el venen a tot el món, tret dels Estats Units, on només va estar disponible durant menys de tres anys.

Va ser el primer cotxe global de la Ford per a tot el món, i probablement ha estat el vehicle més transcendent per a l'economia de la indústria espanyola del motor... després del llegendari Seat 600, esclar.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT