Esports 05/06/2016

El millor homenatge era seguir competint

Alguns pilots discrepen del nou traçat de Montmeló tot i que era una condició imprescindible per mantenir la cursa després de l’accident mortal de Salom

Martí Molina
4 min
Marc Márquez, autor de la pole a MotoGP, passant amb la seva Honda per la zona que es va modificar.

MontmelóPoc després que es confirmés la mort de Luis Salom, alguns pilots van anar a parlar amb la família del mallorquí i els van proposar cancel·lar el Gran Premi. Però la resposta va ser contundent. “Si el Luis fos viu, li agradaria que se seguís corrent”. Els pilots van accedir a mantenir la cursa i només van posar com a condició que es modifiqués la configuració del fatídic revolt 12. La solució de consens va ser utilitzar el traçat de la Fórmula 1 i moure alguns dels murs de protecció -els que no són permanents- per millorar la seguretat. “No sabem si és la millor decisió. El que sí que tenim clar és que és la menys dolenta”, reconeixia un membre de l’organització. “Com que no sabem què va passar, havíem de fer els canvis. Era la manera d’assegurar-se que el GP continuava”, afegia Carmelo Ezpeleta, màxim responsable de Dorna, l’empresa que organitza el Mundial.

Els canvis es van fer amb la màxima celeritat possible, durant la tarda-nit de divendres, i a la jornada de dissabte els pilots ja tenien a punt el nou recorregut, que principalment modificava el revolt 10 (ara passa a ser més tancat) i el revolt on va tenir l’accident Salom, que ara és una xicana. El resultat, menys velocitat -els pilots perden entre dos i tres segons per volta- i un escenari completament diferent, en què les Honda passen a tenir més bon ritme i les Yamaha es queden sense la superioritat que havien exhibit durant la jornada de divendres.

Decisió de la comissió de seguretat

La modificació del traçat va ser el tema de conversa en un pàdoc on es respirava tristesa. No tant per la decisió com per la manera com es va gestar. Els pilots van ser convocats a la tradicional reunió de seguretat que es fa cada divendres a la tarda. Aquesta, però, era especial. “Normalment se soluciona en uns quinze minuts, però en aquesta penso que hi havíem de ser tots”, comentava Marc Márquez. I és que alguns pesos pesants de la graella, com Valentino Rossi i Jorge Lorenzo, entre d’altres, no van assistir-hi. “Si haguéssim sabut que la intenció era modificar el traçat hi hauríem sigut presents”, reconeixien els dos pilots de Yamaha.

I és que el nou traçat ha guanyat en seguretat, segons la versió majoritària de la graella, però també ha provocat que canviï l’escenari previst a la cursa. Lorenzo va deixar clar que la seguretat “passava per davant de tot”, però lamentava que ara no tindria gaire temps per adaptar-se a la nova configuració de la pista. Exactament el mateix que Valentino Rossi. “Ho he d’acceptar, perquè no hi vaig ser”, deia el de Tavuilla. Els pilots tenen lliure accés a aquesta comissió i normalment es reuneixen entre set i tretze pilots. A Montmeló n’hi havia deu. “Teníem clar que o es feien canvis o es cancel·lava el Gran Premi. En altres accidents havíem anat al límit de la tanca -deia Márquez-. Vam fer els canvis per continuar corrent. Si no, no tenia sentit. Ara és més segur, però encara hi hem de treballar més”. “No cal donar-hi més voltes. La principal raó és la seguretat”, rematava Dani Pedrosa.

El punt, crític, s’havia modificat a la Fórmula 1 perquè el mur de protecció quedava massa a prop i l’escapatòria era escassa. A les motos, en canvi, s’havia mantingut com sempre i s’havia decidit ampliar la zona de proteccions inflables. El tema l’havien tractat diverses vegades els pilots i els organitzadors. “Fins a sis cops”, explicava Rossi, que havia proposat omplir la zona amb grava però havia rebut la resposta que era massa car. El cas és complex, ja que el de Montmeló és un circuit que s’utilitza tant per a les motos com per als monoplaces, i les dues curses acostumen a disputar-se en l’espai d’un mes. La grava ajuda que els motoristes frenin en cas de caiguda. En canvi, a la F-1 passa tot el contrari, ja que dificulta que els monoplaces desaccelerin si han sortit de la pista a gran velocitat.

Sense respostes per l’accident

“A hores d’ara no hi ha explicació de per què va passar. Sabem que va passar alguna cosa, però no sabem què. Ho estem analitzant”, deia Ezpeleta, que va comparèixer en roda de premsa acompanyat de Franco Uncini, responsable de seguretat de la Federació Internacional de Motociclisme (FIM).

El màxim responsable de Dorna va voler ser prudent sobre les causes del sinistre que va acabar amb la vida de Luis Salom. D’això en dependrà, per exemple, si l’any vinent es farà servir el traçat clàssic o el que es farà servir d’urgència en aquesta edició. “Què passarà en el futur? Ho parlarem en les comissions posteriors. Analitzarem la situació, sabrem més coses de què va passar i prendrem la decisió”, afegia Ezpeleta.

Entre els pilots també hi havia dubtes sobre l’accident. Dorna i els pèrits analitzaran en els pròxims dies la telemetria per esbrinar-ne les causes. Mentrestant, tot apunta a un problema amb la moto. “És un accident estrany. Potser van ser els frens o els pneumàtics, no ho sé. Però el més normal és caure uns 30 o 40 metres més endavant, i en canvi Salom va sortir recte”, analitzava Valentino Rossi. Fa dos anys en aquell punt hi va caure Antonelli i l’italià també va arribar fins a la tanca de protecció, tot i que no es va fer mal. Salom no va tenir la mateixa sort.

stats