Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

El motor més solidari

De vegades la Fórmula 1 sembla molt poc sensible a les causes socials que l'envolten, però l'esport del motor és, en general, força solidari. Quan Thierry Sabine va posar en marxa el Dakar, en paral·lel es va crear Paris du Coeur. Aquesta entitat, amb un nom d'una sonoritat molt emotiva, tenia com a objectiu la instal·lació de bombes hidràuliques per ajudar a llogarrets del Sahel a combatre la sequera. La falta d'aigua en pobles per on passava la cursa obligava els seus habitants a fer molts quilòmetres fins a trobar pous a on poder-se abastir. Amb el subministrament d'aquestes bombes s'intentava que la vida local fos una mica menys dura. Avui, l'ASO -l'organització de la cursa- manté l'associació Un Sostre per al meu País, que ha permès la construcció de més de 250 habitatges d'urgència en zones devastades per alguna catàstrofe.

Des del 2002 la cursa manté un lligam molt estret amb SOS Sahel, i ha col·laborat en gairebé dos-cents microprojectes, bàsicament a Mauritània i Mali.

Catalans sensibles

El ral·li més famós del món ha permès la creació d'algunes organitzacions més. Una d'aquestes organitzacions, Dakar Solidari, dirigida pel Dr. Xavier Mir, primer a l'Àfrica i actualment a Sud-amèrica, recull material sanitari a Europa. Amb un ànim semblant, Nani Roma també va crear la Fundació NR, una iniciativa privada dirigida a centres de maternitat al Senegal.

Quan el seu amic Isidre Esteve va tenir l'accident que el va deixar paraplègic, el d'Oliana va rebre el suport de Wings for Life. Aquesta institució, que compta amb el suport de Red Bull, es dedica a la investigació mèdica perquè en un futur els lesionats medul·lars puguin recuperar totalment la seva autonomia funcional. Avui l'Isidre té una vida molt rica des de molts punts de vista. El pilot català diu que després d'una lesió com la seva "la vida no s'acaba, simplement és diferent", i per això ara ha posat en marxa la seva pròpia fundació per ajudar els discapacitats a integrar-se plenament a la societat.

Les motos, millors que la F-1

Des del Mundial de MotoGP també treballen amb finalitats solidàries. Fa uns anys, el simpàtic pilot Randy Mamola -un americà que viu a Sitges- va posar en marxa l'ONG Riders for Health. Té l'objectiu de recollir fons per comprar vehicles -motos, bàsicament, però també ambulàncies- perquè sanitaris de l'Àfrica negra es puguin desplaçar amb rapidesa d'un lloc a l'altre per atendre emergències mèdiques. Mamola té el suport de famosos com l'actor Ewan McGregor i altres ajudes de la Federació Internacional de Motociclisme, de Dorna -l'empresa catalana responsable del campionat mundial- i, sobretot, dels donatius dels pilots. Cada any hi ha el Dia dels Campions, en el qual se subhasten objectes cedits pels reis de la velocitat. Els aficionats s'acaben emportant a casa uns guants, les botes o potser fins i tot el casc o la granota dels seus ídols per un preu bastant raonable.

El Dia dels Campions és un acte popular que contrasta amb l'Amber Fashion, una desfilada de moda que es fa a l'elitista Hotel Beach Plaza de Mònaco, en ocasió del GP de Fórmula 1. Promoguda pel cantant Elton John, la finalitat és recollir diners per la lluita contra la sida. És una bona iniciativa, però amb una posada en escena absolutament fàtua i caducada.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT