Publicitat
Publicitat

DAKAR 2011

Recorreran més de 9.000 quilòmetres, la meitat cronometrats

Equilibri, resistència i habilitat: les claus per arribar a Buenos Aires el 16 de gener

El Dakar 2011, que per tercer cop recorrerà terres argentines i xilenes, serà molt més exigent. Aquí us oferim, jornada a jornada, a què hauran de fer front els pilots

El recorregut del Dakar 2011, que per tercer cop recorrerà terres argentines i xilenes, exigirà els pilots més esforç, sobretot en la primera part del recorregut. Posteriorment i després de descansar un dia, tocarà resistir a les altes temperatures i superar les dunes de l'exigent desert. En total, més de 9.000 quilòmetres, la meitat d'ells cronomentrats, abans d'arribar a Buenos Aires.

PRÒLEG: Dissabte 1 de gener
Buenos Aires-Victòria. (Enllaç: 377 quilòmetres)

El Dakar reprèn la tradició de les primeres edicions, que arrencaven l'1 de gener de la plaça de la Concòrdia de París. Aquest cop, els pilots sortiran des de l'obelisc de l'avinguda del 9 de juliol de Buenos Aires. El pròleg, que no serà cronometrat, s'acabarà a Victòria, així com la presa de contacte amb el públic argentí.

ETAPA 1: Diumenge 2 de gener
Victòria-Córdoba.
Motos i quadricicles (enllaç: 566 quilòmetres; especial: 192 quilòmetres). Cotxes i camions (enllaç: 566 quilòmetres; especial: 222 quilòmetres)

Durant el pròleg, els pilots ja s'apropen a l'inici, però des de Buenos Aires, la ruta d'enllaç és llarga. Un cop a la pista, hi ha un tram molt ràpid on els motors patiran. La tècnica haurà de fer-se cada cop més precisa en un recorregut que mica en mica es converteix en muntanyós. Per tal de limitar la qualitat d'avançaments a les vies estretes, es reservarà un recorregut a les motos i als quadricicles a la meitat de l'etapa.

ETAPA 2: Dilluns 3 de gener
Córdoba-San Miguel de Tucumán
. Motos i quadricicles (enllaç: 440 quilòmetres; especial: 300 quilòmetres). Cotxes i camions (enllaç: 440 quilòmetres; especial: 324 quilòmetres)

La caravana es desplaçarà cap el nord d'Argentina en una etapa inèdita fins enguany. Els pilots recorreran paisatges selvàtics, semblants als de la sabana. Durant una part de la jornada, les motos i els quadricicles seran novament separats dels cotxes i dels camions. Els pilots als quals els agraden les acrobàcies gaudiran d'aquesta etapa on es podran veure salts espectaculars. Per la seva banda, els pilots de cotxes hauran d'estar atents, ja que durant el recorregut hi haurà molts salts i corbes tancades.

ETAPA 3: Dimarts 4 de gener
San Miguel de Tucumán-San Salvador de Jujuy
. Motos i quadricicles (enllaç: 231 quilòmetres; especial: 251 quilòmetres). Cotxes (enllaç: 231 quilòmetres; especial: 500 quilòmetres). Camions (enllaç: 408 quilòmetres; especial: 226 quilòmetres)

L'etapa es divideix en dos trams, separats per una porció neutralitzada. En la primera part, els motoristes gaudiran travessant una pista a banda de la resta de participants: canyons desèrtics d'un color vermell intens seran els seus companys de viatge fins arribar al segon sector, on els paisatges argentins sorprendran a qualsevol passant del vermell al verd. Serà doncs quan tots els pilots recorreran pistes selvàtiques de sorra. Tots menys els dels camions, que a causa de l'alçada de les branques dels arbres, evitaran passar per aquest tram.

ETAPA 4: Dimecres 5 de gener
San Salvador de Jujuy-Calama
. (Enllaç: 554 quilòmetres; especial: 207 quilòmetres)

El Dakar creua la frontera entre l'Argentina i Xile i s'endinsa a la serralada dels Andes. Per accedir-hi, els pilots començaran l'escalada en plena nit i arribaran fins els 4.800 metres d'alçada. L'arribada a terres xilenes, implica també obrir les portes del desert d'Atacama i que els pilots, que recorreran camins pedregosos, es trobin amb els primers fora pista del ral·li.

ETAPA 5: Dijous 6 de gener
Calama-Iquique
. (Enllaç: 36 quilòmetres; especial: 423 quilòmetres)

L'especial, que seguirà recorrent el nord de Xile, començarà el dia de Reis a un ritme lent a causa dels camins de pedres, que també hauran d'alentir la marxa per creuar una salina. Serà cap al final de l'etapa quan els pilots canviïn de ritme i, en un fora pista completament obert, en el qual les dunes seran les protagonistes. Amb el mar de fons, la baixada d'Iquique, una de les més espectaculars –un pendent de 2,3 quilòmetres amb una mitjana de desnivell del 32%– deixarà grans imatges.

ETAPA 6: Divendres 7 de gener
Iquique-Arica
. (Enllaç: 265 quilòmetres; especial: 456 quilòmetres)

La sorra i les dunes del desert d'Atacama portaran els pilots fins a Arica, la darrera ciutat abans de la frontera amb el Perú. Abans del dia de descans, els pilots tastaran diversos terrenys: les dunes del desert donaran pas les temudes zones fesh-fesh, terrenys suaus on és molt fàcil quedar-se aturat a causa de la fina sorra i que els pilots hauran de travessar a baixa velocitat i sobremarxa –fet que fa augmentar la temperatura de l'aigua i de l'oli dels motors–. Cap al final, els pilots hauran de fer eslàloms entre les herbes seques.

ETAPA 7: Diumenge 9 de gener
Arica-Antofagasta
. Motos i quadricicles (enllaç: 208 quilòmetres; especial: 631 quilòmetres). Cotxes i camions (enllaç: 208 quilòmetres; especial: 611 quilòmetres)

Després d'un dia de descans, arriba l'especial més llarga del Dakar 2011, que recorre la costa de l'oceà Pacífic. Els organitzadors proposen dos sectors cronometrats diferents, amb un recorregut desdoblat per al del matí. El recorregut dels motoristes durant prop de 40 quilòmetres serà de tipus enduro pels canyons. L'arribada del primer tram es realitza a tocar de l'oceà, on els vehicles arribaran després de superar diverses dunes. El segon tram, més ràpid, finalitza a un autòdrom.

ETAPA 8: Dilluns 10 de gener
Antofagasta-Copiapó. (Enllaç: 268 quilòmetres; especial: 508 quilòmetres)

És l'etapa que pot provocar més problemes als pilots, sobretot a aquells que no dominin la navegació. Cotxes, motos, quadricicles i camions aniran de vall en vall, amb referències no excessivament clares. Posteriorment, caldrà recórrer pistes mineres i, cap al final, tornarà la sorra, a la qual és millor arribar amb la llum del dia.

ETAPA 9: Dimarts 11 de gener
Copiapó-Copiapó
. (Enllaç: 35 quilòmetres; especial: 235 quilòmetres)

La novena etapa, amb inici i final en el mateix punt, serà una de les més desèrtiques, amb dunes espectaculars. Als experts en obstacles se'ls farà la boca aigua passant per profundes depressions formades per les muntanyes de sorra, fent maniobres mil·limètriques per evitar que la sorra els enxampi.

ETAPA 10: Dimecres 12 de gener
Copiapó-Chilecito
. (Enllaç: 686 quilòmetres; especial: 176 quilòmetres)

La muntanya tornarà a ser el company de viatge dels pilots, que tornaran a travessar la serralada dels Andes. Després d'haver creuat la frontera i de tornar a Argentina pel Pas San Francisco, els pilots trepitjaran la ruta 60 abans de notar el canvi de temperatura i patir la calor de les blanques dunes de Fiambalá.

ETAPA 11: Dijous 13 de gener
Chilecito-San Juan
. (Enllaç: 164 quilòmetres; especial: 622 quilòmetres)

El primer sector cronometrat farà que els pilots es passegin per canyons abans d'arribar a la sorra del segon tram d'aquesta etapa, on els competidors faran front a un llarg recorregut entre xemeneies màgiques fins arribar a San Juan.

ETAPA 12: Divendres 14 de gener
San Juan-Córdoba
. Motos, quadricicles i cotxes (enllaç: 123 quilòmetres; especial: 555 quilòmetres). Camions (enllaç: 349 quilòmetres; especial 266 quilòmetres)

Els camions faran la seva, amb un recorregut diferent a la resta de participants. És la jornada on, si hi ha petites diferències entre els primers de qualsevol categoria, els pilots ràpids poden dir-hi la seva. Tot i això, cal ser prudents, sobretot en el primer tram, encara de sorra.

ETAPA 13: Dissabte 15 de gener
Córdoba-Buenos Aires. (Enllaç: 645 quilòmetres; especial: 181 quilòmetres)

És el darrer intent per a alguns pilots per fer l'atac definitiu. A tots els que arribin a aquesta última especial, curta i ràpida, els espera la glòria d'haver arribat a Buenos Aires, el final del Dakar, on es garanteix emoció i espectacle en els metres finals.

Etiquetes

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT