DAKAR 2017
Esports 14/12/2016

Marc Coma: "El recorregut té un autèntic ADN Dakar"

El director esportiu del ral·li ha explicat el recorregut del Dakar, que arrencarà el dia 2 de gener des d'Asunción, capital del Paraguai

Nuria García
2 min
Marc Coma, director esportiu del ral·li Dakar

BarcelonaMarc Coma, director esportiu del ral·li Dakar, ha explicat aquest dimecres a Barcelona el recorregut del ral·li, que arrencarà el 2 de gener des d'Asunción, la capital del Paraguai. "És un autèntic recorregut Dakar, amb autèntic ADN Dakar, segurament el més dur que s'ha celebrat a Amèrica del Sud", ha destacat.

"Serà un Dakar apassionant. Dir un favorit és molt difícil. Estem davant d'un dels Dakars dels més oberts dels últims temps. En motos, Toby Price és l'únic que ha guanyat un Dakar. Cada marca involucrada té com a mínim un aspirant clar a la victòria. A la categoria de motos tenim set fabricants, això dóna una mica la foto de com estarà de competida la categoria", ha comentat, i ha seguit: "En cotxe hi ha hagut un canvi de reglament que ha beneficiat Toyota, que es veia molt perjudicat en altura. Peugeot és el que defensa el títol, també hi ha Mini... Toyota amb el canvi de reglament es posa a l'alçada de Peugeot. I cal veure què tal Ford".

Moltes novetats

"Les novetats han estat la meva manera d'entendre la cursa, hem ideat una cursa en què la navegació sigui més important", ha dit Coma, que ha explicat que les funcions del GPS dels competidors ha canviat: "Hi ha una nova manera de punt de pas, el punt de pas control, en què els pilots només tindran el llibre de ruta per arribar-hi".

Una altra novetat és l'etapa marató, que tindrà format de parc de treball: sense assistències, els equips podran intercanviar peces entre ells, sense mecànics. Aquest any es repeteix l'etapa en què en la sortida es mesclaran motos, cotxes i camions, en comptes de sortir per categories. Si l'any passat va ser la de Fiambalà, aquest cop serà a Belén. "En la categoria de motos hi ha molta estratègia per afrontar la sortida i amb això frenem totes aquestes indagacions", ha comentat el director esportiu del ral·li.

Per al 2017 s'ha creat una nova categoria: UTV, uns cotxes a mig camí entre un quad i un bugui. "Ara hi ha 10 equips, però crec que és una categoria que té molt futur", ha indicat Coma.

Un recorregut exigent

"Amb sis dies d'altura, això segur que suma duresa a la cursa", ha avançat Marc Coma. I a tot això, "caldrà sumar-hi el clima": "Paraguai té un clima tropical i segurament tindrem temperatures superiors als 43 graus, amb humitat del més de 90%. I després Bolívia, amb les seves nits fredes i l'Argentina, amb la calor, també marcarà els participants".

"A Bolívia estan en estat d'emergència per sequera. Això ens ha obligat a que la caravana del Dakar sigui autònoma pel que fa l'aigua, és a dir, ens portarem la nostra pròpia aigua. Cal que el Dakar mostri la seva cara més solidària", ha indicat Coma, quan li han preguntat sobre si han tingut dificultats d'última hora.

Xavi Foj, Nani Roma i Jordi Juvanteny, llegendes

Aquest any s'introduirà un nou reconeixement, els pilots llegenda, per als participants que porten més anys a la caravana del Dakar. "A Asunción, el primer dia, es farà aquest reconeixement", ha dit Coma. Entre els premiats hi haurà els catalans Xavi Foj, Nani Roma i Jordi Juvanteny.

stats